'Veelbesproken 112-app wordt in najaar 2020 alsnog afgerond'
Minister Grapperhaus deelt dat mee in antwoord op Kamervragen van het CDA. De app heeft een vertaalfunctie waardoor mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn hem ook kunnen gebruiken.
Het CDA wilde met de vragen van Grapperhaus onder meer weten waarom er voor mensen die 112 willen bereiken geen 'silent solution' zoals Whatsapp is, zoals in onder meer Engeland al wel het geval is. Het CDA vroeg of Grapperhaus zich situaties kan voorstellen waarin burgers wel in contact willen komen met hulpdiensten, maar niet in staat zijn zich verbaal uit te drukken.
De minister is zich daarvan bewust, maar hij wijst ook op de mogelijkheid om via reguliere telefonie met Total Conversation software gesprekken te voeren. Op dit moment is er echter geen sprake van een chatdienst als WhatsApp in de 1-1-2 centrale in Driebergen.
Real Time Text
Grapperhaus wees in het slot van zijn antwoorden op de 112-app van de politie, die nu nog in ontwikkeling is. Real Time Text (RTT) krijgt daarbij de voorkeur boven regulier ‘chatten’ via een dienst als WhatsApp. De 112-app waaraan de politie al geruime tijd bouwt, is volgens Grapperhaus in het najaar van 2020 klaar voor gebruik. Via de app kunnen alle burgers via Real Time Text met de meldkamer communiceren.
De 112-app door de politie werd eerder 'nagenoeg zinloos' genoemd. Er werdjarenlang aan gewerkt en er werd zo'n 400.000 euro aan uitgegeven, bleek uit onderzoek van RTL Nieuws. De lancering van de app is diverse keren uitgesteld. Het ministerie van Justitie en Veiligheid (toen nog Veiligheid en Justitie) wilde in 2016 dat de politie een app ontwikkelde die de locatie van de beller automatisch doorgeeft aan de meldkamer.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee