Amazon test aankopen vanuit apps
Het kunnen doen van aankopen binnen een applicatie kan zowel gunstig zijn voor de makers van de apps als voor Amazon, die de apps distribueert. Een bekende truc is om een ‘uitgeklede’ app gratis aan te bieden en tegen betaling extra functionaliteit te leveren die de app past echt aantrekkelijk maakt..
Skimble zegt het grootste deel van zijn inkomsten uit abonnementen en uit aankopen via zijn apps te halen. Het bedrijf heeft apps voor de iPhone, iPad en Android beschikbaar. De Kindle Fire-tablet van Amazon draait op een aangepaste versie van Android.
Apple en Google bieden al langer in-app aankopen
Apple (App Store) en Google (Google Play, voorheen Android Market) profiteren al langer van ‘in-app’ verkoop. Amazon krijgt er ook een extra verkoopargument voor de Kindle Fire mee in handen.
Amazon zou leveranciers die van de in-app service gebruik willen maken een commissie van 30 procent in rekening willen brengen, aldus Skimble. Dat is hetzelfde percentage dat bedrijven moeten afdragen op de verkoop van de apps zelf. Ook Apple roomt 30 procent van de inkomsten af. Nieuw voor Amazon is, dat ontwikkelaars nu zelf de prijzen van hun apps kunnen bepalen.
Markt groeit tot 2015 met factor 6
Het gaat om een snel groeiende markt. Bloomberg citeert cijfers van onderzoeksbureau IHS, dat ervan uitgaat dat de omzet uit dit type aankopen zal toenemen van 970 miljoen dollar in 2011 naar 5,6 miljard dollar in 2015.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee