Belastingdienst gaat alle formulieren digitaliseren
Als eerste zullen de meest gebruikte formulieren worden gedigitaliseerd. Dat betreft dan belastingzaken zoals de ‘Aanvraag beschikking ANBI’, ‘Verzoek middeling Inkomstenbelasting’ en het ‘klachtenformulier’.
Zonnepanelen voorop
Voorbeeld van een papieren document dat sinds kort digitaal in te vullen is, is het formulier 'Opgaaf zonnepaneelhouders’, waarmee particulieren zich kunnen aanmelden als bezitter van zonnepanelen. De Belastingdienst benadrukt dat de papieren versies van formulieren beschikbaar blijven. Tegenwoordig ontvangt de fiscus "al 98 procent van de aangiften digitaal", meldt het op zijn aparte webpagina over digitalisering en online-interactie.
"Het contact tussen burgers, bedrijven en de Belastingdienst gaat steeds meer digitaal. De Belastingdienst helpt mensen hierbij. En voor wie niet digitaal wil of kan communiceren blijft papieren post beschikbaar." Hiervoor wil de fiscus dan ook de komende tijd door heel Nederland een tiental nieuwe steunpunten openen waar mensen fysiek langs kunnen gaan. Daarnaast wordt ingezet op het verbeteren van de leesbaarheid van de brieven.
Zo'n zes jaar geleden is de Belastingdienst ook al begonnen aan een grote digitaliseringsoperatie. Daarbij is toen te hard van stapel gelopen; door te hoge snelheid in de overstap van de blauwe envelop naar digitale post zijn de belangen van mensen uit het oog verloren. De Belastingdienst heeft toen grote fouten gemaakt, constateerde de Nationale ombudsman begin 2016 na onderzoek.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee