Facebook heeft voortaan eigen zoeksysteem
Opletten voor privacy
Bij het zoeken in een sociaal netwerk is er een privacyprobleem. Niet iedereen mag zomaar alle content zien. Oprichter Mark Zuckerberg: "De uitdaging was, om het zoeken zodanig te sturen dat alleen gezocht wordt in toegestane verzamelingen. Ik denk dat we daarin geslaagd zijn. Een tweede eis was, dat we het zoekresultaat meteen zichtbaar wilden maken. Dus geen rijtje met allemaal links, maar meteen een zichtbaar antwoord op een zoekvraag. Ook dat is gelukt."
Vier deelgebieden
Bij Graph Search wordt niet gewerkt met moeilijke begrippen, maar met zaken die de gebruikers na aan het hart liggen. "Dat zijn mensen, foto's, plaatsen en interessegebieden. Je kunt dus bijvoorbeeld vragen naar "vrienden die net als ik in Parijs zijn geweest en die graag Donkey Kong spelen". Dat zorgt ervoor dat al die mensen meteen in beeld komen. Je hebt dan meteen de gelegenheid om een conversatie met ze op te zetten. Het gesprek zal, omdat de vragensteller en de gevonden personen zoveel met elkaar gemeen hebben, prima verlopen", verwacht Zuckerberg.
Privacy kan wel degelijk in het geding komen
In een eerste reactie op het nieuws zegt analist Eden Zoller van marktonderzoeker Ovum: "Facebook zegt wel dat ze erg op de privacy letten, maar in het verleden zijn er al wat problemen op dit gebied geweest. Zo'n zoekdienst wordt natuurlijk niet voor de lol gelanceerd. Het dient mede om extra gegevens te verzamelen waarmee adverteerders gelokt kunnen worden." Zo gauw je een identificeerbare groep mensen hebt die een bepaald merk koffie lekker vinden, zal de producent van die koffie daar best wel willen adverteren.
Graph Search is beslist geen web-zoekmachine, want dat segment wordt al overheerst door Google. "Het is een zoeksysteem om verbanden te laten leggen in de dataverzameling van het hele sociale netwerk", zegt Zoller.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee