'Facebook wil browsermaker Opera overnemen'
De webbrowser Opera heeft een marktaandeel van minder dan 2 procent. Het product komt na Internet Explorer, Firefox, Chrome en Safari pas op de vijfde plaats van de wereldranglijst, gemeten naar aanal gebruikers. Maar het is wel de enige realistische keus die Facebook zou kunnen maken. De andere vier browsers zijn hecht verbonden met hun leveranciers en daardoor niet rijp voor overname.
Facebook zoekt versterking op smartphones
Rond de beursgang van Facebook in de afgelopen weken is erop gewezen dat het sociale netwerk zich sterker zou moeten maken op mobiele apparatuur. Het bedrijf zou vooral zijn inkomsten uit nu nog schaarse advertenties op smartphones moeten vergroten. Met de technologie van Opera Software zou Facebook meer mogelijkheden krijgen om leden te bereiken, naast de eigen app voor smartphones.
Opera Software heeft een iets betere marktpositie met zijn browsers voor smartphones dan die voor de desktop. Er zijn versies van Opera Mini voor iOS van Apple, Android, BlackBerry OS en Symbian. Een versie voor Windows Phone ontbreekt nog. Maar ook op mobieltjes ondervindt Opera steeds sterkere concurrentie van de standaard meegeleverde browsers, zoals Safari op de iPhone en iPad.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee