Gerichte advertenties springen tussen pc, tablet en telefoon
Adverteerders hebben niet de mogelijkheid op mobiele apparatuur dezelfde cookietechnologie in te zetten om 'relevante' advertenties gebaseerd op iemands interesseprofiel te tonen. Daar komt nu mogelijk verandering in met de technologie die startersbedrijf Drawbridge heeft ontwikkeld. Met behulp van machine-learningtechnieken bouwt het systeem profielen op uit enorme voorraden gegevens, en deelt die tussen verschillende platformen.
Mobiele advertentiemarkt hapert
De technologie van Drawbridge heeft potentie, zo blijkt uit de 6,5 miljoen dollar die hightech-investeerders Kleiner Perkins Caufield & Byers en Sequoia Capital vandaag in het bedrijf staken. De mobiele advertentiemarkt is nu nog slechts een fractie van de 30 miljard dollar die omgaat in adverteren op pc's. Een nadeel is dat mobiele apparatuur doorgaans veel kleinere schermen heeft waardoor de ruimte om te adverteren beperkt is.
Maar mobiele apparatuur is persoonlijker dan een desktopcomputer die vaak met verschillende mensen wordt gedeeld. Echt gericht adverteren kan dus op mobiele apparatuur beter. Omdat dat tot nu toe technisch niet goed mogelijk was, komt de mobiele advertentiemarkt nog niet goed op gang. "Nu gaat gericht mobiel adverteren nog meer om het type apparaat dan de mens die er gebruik van maakt. Consumenten hebben verschillende plekken die zij bezoeken op verschillende schermen. Wij willen inspelen op dit consumentengedrag en de gegevens van verschillende platformen bundelen om gericht mobiel adverteren te verbeteren", zegt Kamakshi Sivaramakrishnan.
Sivaramakrishnan zette Drawbridge in november 2010 op. Ze is een wetenschappelijk talent in machine-learning en voormalig werknemer van Google en AdMob.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee