Overslaan en naar de inhoud gaan

Gerichte advertenties springen tussen pc, tablet en telefoon

Kijk op de pc eens wat rond bij online winkels naar schoenen en je weet zeker dat je de eerstkomende weken bij vele sites getrakteerd wordt op advertenties van schoenen, soms exact de modellen die je hebt bekeken.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Adverteerders hebben niet de mogelijkheid op mobiele apparatuur dezelfde cookietechnologie in te zetten om 'relevante' advertenties gebaseerd op iemands interesseprofiel te tonen. Daar komt nu mogelijk verandering in met de technologie die startersbedrijf Drawbridge heeft ontwikkeld. Met behulp van machine-learningtechnieken bouwt het systeem profielen op uit enorme voorraden gegevens, en deelt die tussen verschillende platformen.

Mobiele advertentiemarkt hapert

De technologie van Drawbridge heeft potentie, zo blijkt uit de 6,5 miljoen dollar die hightech-investeerders Kleiner Perkins Caufield & Byers en Sequoia Capital vandaag in het bedrijf staken. De mobiele advertentiemarkt is nu nog slechts een fractie van de 30 miljard dollar die omgaat in adverteren op pc's. Een nadeel is dat mobiele apparatuur doorgaans veel kleinere schermen heeft waardoor de ruimte om te adverteren beperkt is.

Maar mobiele apparatuur is persoonlijker dan een desktopcomputer die vaak met verschillende mensen wordt gedeeld. Echt gericht adverteren kan dus op mobiele apparatuur beter. Omdat dat tot nu toe technisch niet goed mogelijk was, komt de mobiele advertentiemarkt nog niet goed op gang. "Nu gaat gericht mobiel adverteren nog meer om het type apparaat dan de mens die er gebruik van maakt. Consumenten hebben verschillende plekken die zij bezoeken op verschillende schermen. Wij willen inspelen op dit consumentengedrag en de gegevens van verschillende platformen bundelen om gericht mobiel adverteren te verbeteren", zegt Kamakshi Sivaramakrishnan.

Sivaramakrishnan zette Drawbridge in november 2010 op. Ze is een wetenschappelijk talent in machine-learning en voormalig werknemer van Google en AdMob.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in