Overslaan en naar de inhoud gaan

Google Analytics krijgt detective-functie

Met de nieuwe versie van Google Analytics kunnen zogeheten 'content experiments' worden uitgevoerd, om te bepalen welke inhoud de meeste bezoekers trekt. De experimenten worden opgezet aan de hand van een doelenlijstje, dat de eigenaar van de website heeft aangemaakt. In dat lijstje staat, hoeveel bezoek er wenselijk is, waar dat vandaan komt en met welke karakteristieken.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Wie krijgt wat te zien?

In het experiment lopen verschillende versies van een pagina naast elkaar en kan de beheerder van de website aangeven welke versie getoond dient te worden. Dat kan ook afhankelijk worden gemaakt van de locatie vanwaar de surfer komt, of desgewenst het tijdstip van de dag. Analytics zorgt later voor een uitgebreide rapportage van het surfgedrag, afgezet tegen de getoonde versie van de pagina. Het opzetten van zo'n experiment vraagt in de regel nogal wat extra werk en Google hoopt de gebruiker dat werk grotendeels uit handen te nemen door het bieden van een wizard.

Waar gaan mijn gegevens eigenlijk heen?

Wie informatie op een website zet, kan er zeker van zijn dat die inhoud ook elders opduikt. Mensen lezen de informatie en melden dat via een van de sociale netwerken. Daar kan de betreffende informatie weer verder worden verstuurd, bijvoorbeeld door een retweet. Het is voor de oorspronkelijke maker van de content zeer ingewikkeld om bij te houden waar die gegevens allemaal terecht komen. Het tabblad Activiteitenstream geeft de URL's weer die zijn gedeeld, hoe en waar ze zijn gedeeld (bijvoorbeeld via 'opnieuw delen' op Google+), en wat erover wordt gezegd. Vooral dat laatste is van belang, want het geeft aan hoe er op een filmpje, blogpost of verslag wordt gereageerd.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in