Overslaan en naar de inhoud gaan

Instagram schrapt omstreden advertentiebeleid

Instagram publiceerde de nieuwe gebruiksvoorwaarden op 17 december. Ze zouden een maand later ingaan. De nieuwe regels zouden adverteerders meer ‘flexibiliteit’ geven om door gebruikers gemaakte foto’s, hun portretten en gebruikersnamen voor commerciële doeleinden te gebruiken. Moederbedrijf Facebook, dat in augustus voor circa 1 miljard dollar eigenaar werd van Instagram, zou op die manier munt willen slaan uit zijn investering.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Wijziging veroorzaakte storm van protest

De maatregel zorgde voor een storm van verontwaardiging, onder meer op Twitter. Veel gebruikers dreigen hun lidmaatschap voor de ingangsdatum van de nieuwe voorwaarden op 16 januari op te zeggen. Ook organisaties voor burgerrechten en bescherming van privacy roerden zich. Er waren ook protesten tegen de voorwaarde dat minderjarigen expliciet verklaren dat minstens één van hun ouders akkoord gaat met de nieuwe gebruiksvoorwaarden.

Topman Kevin Systrom schreef donderdag op het bedrijfsblog dat de passage over advertenties in de nieuwe gebruiksvoorwaarden vervalt. In plaats daarvan wordt de oorspronkelijke versie, die sinds oktober 2010 gold, weer van kracht.

Topman: We zullen eerst onze plannen uitwerken

Systrom erkent dat er ‘verwarring en echte bezorgdheid’ was ontstaan over hoe de advertenties met materiaal van gebruikers er uit zouden kunnen zien. Instagram zal daarom “de tijd nemen” om de plannen op dit gebied eerst af te maken en daarna aan de gebruikers uit te leggen hoe het bedrijf zijn advertenties wil inkleden.

Verder herhaalt Systrom de belofte dat Instagram geen plannen heeft om informatie van gebruikers te verkopen. “Wij bezitten jullie foto’s niet – dat doen jullie”, schrijft de mede-oprichter van Instagram in het blog.

In een eerste reactie had Systrom dinsdag alleen toegezegd dat Instagram uit de voorwaarden de bepaling zou schrappen dat foto’s van gebruikers in advertenties zouden kunnen verschijnen.

Gartner ziet patroon van over de schreef gaan bij Facebook

Analist Ray Valdes van onderzoeksbureau Gartner ziet in het optreden van Facebook in de loop der jaren een patroon opdoemen. Het sociale netwerk gaat volgens Valdes “onbedoeld of bewust” telkens over een grens waar gebruikers zich nog prettig bij voelen, als het gaat om het prijsgeven van hun persoonlijke informatie.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in