Leugendetector voor sociale media
Obama
Voorbeeldje: president Barack Obama was niet in de VS geboren (en kon dus ook geen president zijn geworden) was een gerucht dat de hele wereld over ging. Als er een mechanisme zou bestaan om dit soort berichten te classificeren, zou veel ellende kunnen worden voorkomen. Nu moest Obama zich tot het uiterste inspannen om te bewijzen dat het bericht niet juist was. De publicatie op internet van zijn geboorteakte bleek uiteindelijk nodig.
Onderzoek
Aan de Universiteit van Wenen wordt onderzoek gedaan naar het waarheidsgehalte van berichten. Professor Arno Scharl, hoofd van de afdeling Nieuwe Media van de universiteit zegt: "Op sociale netwerken is het heel makkelijk om van een mug een olifant te maken. Dat kon bij traditionele media zoals kranten natuurlijk ook al, alleen duurde het daar veel langer voordat een boodschap de hele wereld rond werd gestuurd."
Big Data
Het probleem wordt behandeld als Big Data: uit zeer veel berichten wordt getracht de valse informatie aan te wijzen. Via een zelf gemaakt analysemiddel, WebLyzard geheten, wordt het waarheidsgehalte van boodschappen bepaald. "We werken aan een splitsing in 4 categorieën valse informatie, te weten:
- speculatie
- controverse
- misinformatie
- desinformatie
Vooral het verschil tussen de laatste twee is zeer moeilijk vast te stellen. Bij misinformatie heeft de verspreider van het 'nieuws' alle vertrouwen in de boodschap, maar is hij verkeerd geïnformeerd. Bij desinformatie verspreidt hij bewust verkeerde informatie", aldus Scharl.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee