Overslaan en naar de inhoud gaan

Londen krijgt taartdiagram van 135 meter

De verlichting van het rad wordt aangestuurd door Twitter, met hulp van een voor dit doel ontwikkeld algoritme. Het is de bedoeling om de emoties uit de Twitterwereld te meten en weer te geven. Volgens energiemaatschappij EDF, de sponsor van het rad, is dit de eerste social media lightshow ter wereld.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Percentages verzamelen

De software verzamelt de tweets die mensen uitsturen over Londen, de Olympische Spelen en aanverwante onderwerpen. Op de inhoud van die korte berichten wordt een filter gezet, waarna alleen de positieve en negatieve termen overblijven. De verdeling tussen die twee groepen bepaalt, hoe het rad verlicht wordt. "Stel, dat driekwart van de mensen positief is over de Spelen, dan wordt het rad voor 75 procent met een vrolijke kleur verlicht", aldus de woordvoerder van EDF.

Ingewikkeld rekenen

De software is ontwikkeld door experts op het gebied van stemmingsanalyse. Deze techniek wordt al langer gebruik in sociale netwerken, om de mening van de gebruikers over een bepaald product of merk te meten. De eigenaar van het merk dan wel de maker van het product kan met die gegevens tijdig ingrijpen als er onvrede heerst.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in