Slimmer innoveren?
Neem de uitvinding van de computer. In relatief korte tijd evolueerden computers van kolossale (dure) monsters, naar apparaten in zakformaat. Dat heeft alles te maken met noodzaak. De allereerste computers namen teveel ruimte in beslag, en er waren slechts een paar mensen die ze konden besturen. Computers werden daarom steeds kleiner en gebruiksvriendelijker gemaakt.
Toen de fysieke problemen opgelost waren, kwam er een nieuwe uitdaging op ons pad. Jarenlang ontwikkelden de meest knappe koppen software die we allemaal kunnen toepassen. De opdrachtprompt van MS-DOS werd vervangen door het visueel aantrekkelijke Windows-besturingssysteem en de muis maakte langzaam maar zeker plaats voor touchscreens.
Het laaghangende fruit is voor veel IT-afdelingen geplukt. Hoogleraar Economie aan Stanford, Nicholas Bloom, ontdekte dat technologische groei in de VS is gedaald van 3% (in de jaren vijftig) tot 1% per jaar. Dit ondanks het feit dat het aantal ingenieurs en onderzoekers jaarlijks bijna verdubbelt.
Uitdagingen zorgen voor innovatie
Zoveel mogelijkheden, en toch innoveren we langzamer dan zo’n 50 jaar geleden. Hoe kan dat? Wanneer innovators niet meer worden geconfronteerd met problemen en uitdagingen, neemt de noodzaak om nieuwe technieken te ontdekken af. De impact is te klein. Dit noemen we ook wel het ‘Gouden Eeuw-effect’ op het werk. Wanneer we het comfortabel hebben, heeft dat blijkbaar een groot effect op onze innovatiedrang. Een dergelijke dip was dan ook merkbaar aan het eind van de Gouden Eeuw.
Problemen delen
Dus hoe geef je innovatie weer een boost? Door te zorgen dat je IT-afdeling of ontwikkelaars de problemen zelf ervaren. Vaak zijn deze afdelingen goed in staat om problemen op te lossen, maar losgekoppeld van afdelingen die een probleem ervaren. We zien aan de ene kant een magazijnmedewerker met een bepaald probleem; hij of zij weet hoe de oplossing eruit ziet, maar heeft niet de technische skills om een oplossing te bouwen. Deze vaardigheden zitten op de IT-afdeling. Door deze werelden samen te brengen, geef je innovatie binnen je organisatie weer een boost. En op die manier ontstaan vaak de mooiste en innovatiefste producten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee