Overslaan en naar de inhoud gaan

'Sociale media niet erg sociaal in de omgang met partners'

Dalton Caldwell had een onaangename vergadering, toen hij ten kantore van Facebook een nieuwe iOS-app en -dienst kwam presenteren voor de "VP Engineering & Products, VP Partnerships, VP Corporate & Business Development en de Director van Developer Relations/Open Graph. In eerdere contacten was de indruk gewekt dat Facebook zijn product als in potentie een welkome aanvulling zag. Maar bij deze vergadering zongen de aanwezigen een ander toontje.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Volgens de Facebook-managers was Caldwells product een regelrechte concurrent voor het App Center dat Facebook onlangs geannonceerd had. Ze zouden het vervelend vinden om te moeten concurreren met het interessante product dat Caldwell had gebouwd, en omdat hij een aardige vent met een goede reputatie was, wilden ze Caldwells bedrijf wel inhuren bij de bouw van App Center.

Toen Caldwel aangaf dat hij een overname van zijn bedrijf nog wel in overweging wilde nemen, maar zeker niet ingehuurd wilde worden om een concurrent voor zijn product te bouwen, veranderde de toon. Caldwell diende zich goed te realiseren dat zijn product een belemmering kon worden voor het realiseren van de omzetdoelstelling voor het App Center van 1 miljard dollar waar de aanwezigen zich aan gecommitteerd hadden. Het aanbod om bij de realisatie daarvan betrokken te worden, moest hij eerder als een gunst zien.

Intimidatie standaard onderhandelingspraktijk bij Facebook

Uit contacten met andere beginnende bedrijven en met Facebook-werknemers begreep Caldwell, dat het zo'n beetje standaard routine is bij Facebook om externen impliciet te bedreigen met het kapotconcurreren van hun bedrijf, als ze niet op Facebooks wensen ingaan. Dat voedde kennelijk de woede van Caldwell. En dat hij kennelijk eerder al zo'n ervaring met Twitter had gehad, hielp ook niet zijn ongenoegen te temperen.

Caldwell roept Zuckerberg op nog eens goed na te denken waarom hij Facebook ook al weer begonnen was. "Weet je nog dat je altijd aan Facebook refereerde als een sociale nutsvoorziening? {...} Dat heb ik je al een tijdje niet meer horen zeggen. En ik kan ook wel raden waarom niet."

'Facebook en Twitter zullen opslokt worden door sociale infrastructuren'

Het antwoord op die vraag had Caldwell feitelijk eerder al gegeven. Door de beursgang hebben financiële motieven de overhand gekregen, en sporen de belangen van Facebook volgens hem niet meer met de belangen van zijn gebruikers en externe ontwikkelaars. Caldwell koppelt daaraan de verwachting dat het bestaan van Facebook en Twitter tijdelijk zal blijken. Op termijn zullen ze opgeslokt worden door nieuwe sociale media die meer als infrastructuur- dan als mediabedrijf opereren.

Caldwells brief is te lezen op zijn blog.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in