Socialmedia-uitingen blijken voorspelbaar
Populariteit nieuwsartikelen goed voorspeld
Tsagkias modelleerde hij nieuwsberichten uit diverse kanalen. Met deze modellen doorzocht hij een database met uitingen uit social media. Hij keek daarbij onder meer naar de voorkeuren waarvan gebruikers van social media in hun uitingen blijkt gaven. Op basis van de zo vergaarde profielen lukte het Tsagkias de populariteit van nieuwsartikelen uit verschillende bronnen - uitgedrukt in het aantal commentaren - te voorspellen. Ook onderzocht Tsagkias hoe het lezen van een nieuwsartikel het surfgedrag van een gebruiker beïnvloedt.
online reputatiemanagement
In zijn scriptie 'Mining Social Media: Tracking Content and Predicting Behavior' concentreert Tsagkias zich op het volgen van nieuws in sociale media. Maar zijn aanpak lijkt ook bruikbaar voor het vooraf inschatten van andere reacties op online content. Zoals wat mensen tweeten, commentaren op YouTube, podcastvoorkeuren en IMDb-ratings. Tsaglias en zijn promotor professor M. de Rijke, denken dat de onderzoeksbevindingen van nut kunnen blijken bij zaken als online reputatiemanagement, het vaststellen van advertentietarieven en media-analyses.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee