Overslaan en naar de inhoud gaan

Steeds meer websurfers blokkeren advertenties

Dat concludeert het Ierse PageFair uit een studie van bezoekersgedrag gedurende de afgelopen 11 maanden op 220 websites waarvan het voldoende data kon verzamelen. PageFair levert een gratis tool die website-eigenaren in staat stelt te meten hoeveel bezoekers de advertenties weren.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Pagefair constateerde dat gemiddeld 22,7 procent van de websitebezoekers advertenties weert. Er zit wel een grote variatie in. Bij de site met minste 'advertentiemijders' gebruikte slechts 1,5 procent een 'adblocker'. Bij de zwaarst getroffen site had 65 procent van de bezoekers een adblocker.

Hoe technischer, hoe advertentiemijdender

Die variatie houdt in belangrijke mate verband met het type site dat bezocht wordt. Bezoekers van spelletjessites zijn het meest genegen om advertenties te blokken: 30 procent doet dat. Ook technologiesites missen veel hits, met 25 procent advertentiewerende bezoekers. Bij nieuwssites ligt dat rond de 16 procent. En bij 'special interest'-sites, zoals reissites, doet maar 5 procent het. PageFair denkt dat dat verschil samenhangt met de mate van vertrouwdheid van websurfers met de technologie.

Die conclusie ziet het onderbouwd door het verschil tussen de browsers. Wie surft met Internet Explorer, weert bijna nooit advertenties, bij Safari doe 8 procent dat. Beide zijn browsers die standaard aanwezig zijn. Bij de browsers die de websurfer zelf moet installeren liggen de percentages advertentieweigeraars veel hoger. Firefox-gebruikers - die als eersten konden beschikken over advertentiewerende tools doen dat in 37 procent van de gevallen. Bij Chrome ligt het percentage advertentieweigeraars op 30, bij Opera op 20.

Gebruik van adblockers groei snel

Wat het voor de uitbaters van websites die het alleen van advertentiegelden moeten hebben extra zorgelijk maakt is, dat het gebruik van advertentieblokkers groeit. Bij de 38 sites waarvoor PageFair voldoende gegevens had om hier een analyse van te maken, groeide dat aandeel van de bezoekers met 3 procent per maand, omgerekend 43 procent per jaar. Als die trend door zou zetten, zou in 2018 iedere websurfer advertenties weren, berekent PageFair. Om eraan toe te voegen dat niet zeker is dat die trend doorzet, en dat ook niet valt uit te garanderen dat de 38 onderzochte site representatief zijn voor het gehele web.

Desalniettemin moeten de aanbieders van gratis content wel over nieuwe verdienmodellen gaan nadenken, stelt PageFair. Want vast staat dat gebruik van tools advertenties blokkeren nu heel normaal is op internet. En dat kan veel geld kosten. PageFair berekende voor één van de sites in het onderzoek, met een percentage advertentiemijdende bezoekers van 25, een schadebedrag van 500.000 euro.

Opdringerige advertenties jagen websurfers naar adblockers

Eén van de kortetermijnmaatregelen zou kunnen zijn, opdringerige advertenties te weren. Want niets zet een websurfer zo snel aan tot het installeren van een adblocker dan een irritante advertentie met geluiden en animaties die hem in de weg zit bij het uitvoeren van zijn bezigheid. De huidige trend om steeds aggressiever te adverteren op het web is contraproductief, waarschuwt PageFair.

Anderzijds zouden de uitbaters van de websites met gratis content meer begrip kunnen proberen te kweken bij hun bezoekers. Zorg dragen voor niet al te opdringerige advertenties die relevant zijn voor de bezoekers is daar zeker onderdeel van. Ook kan men bij sommige adblockers, zoals Adblock Plus, op een whitelist komen. Daarvoor moet een website aantonen aan de gestelde regels te voldoen. Die van Adblock Plus staan op zijn website.

Het volledige rapport is te vinden op de website van PageFair.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in