Storing bij ING internetbankieren verholpen
Volgens de woordvoerder hield de storing geen verband met de problemen die ING eerder deze week ondervond met internetbankieren. "Wij doen er alles om het probleem zo snel mogelijk te verhelpen'', benadrukt de zegsman.
De klanten van ING konden vanmiddag vanaf kwart over 1 niet meer internetbankieren. Ook de mobiele app van de bank deed het niet. Verder lag de website van de bank, die woensdag ook al kampte met problemen, plat.
Op hetzelfde moment dat de storing begon bij ING, kon er ook niet meer betaald worden via iDeal. Het systeem kampte met een storing waardoor mensen, ongeacht van welke bank ze klant zijn, problemen ondervonden. Ook deze storing is inmiddels verholpen.
Premier ziet geen reden om aan cyberaanvallen te denken
Premier Mark Rutte sprak in een reactie over “een zorgelijke ontwikkeling''. Rutte noemde de problemen zorgelijk, maar had geen aanleiding om te denken dat de storingen het gevolg zijn van cyberaanvallen. Een woordvoerder van ING benadrukte dat er geen sprake is van een aanval van hackers of een doelbewuste poging het systeem van de bank plat te leggen. ,,Het is een technisch probleem.''
Oorzaak is nog onduidelijk
Van de storingen bij ING en iDEAL is de oorzaak nog onduidelijk. Beide bedrijven zeiden er alles aan te doen om de problemen te verhelpen en boden excuses aan klanten aan. Rabobank en ABN Amro ontsprongen de dans vrijdagmiddag grotendeels. Weliswaar hadden ook hun klanten problemen met iDeal, maar het internetbankiersysteem werkte wel naar behoren. Currence meldde dat het pin-systeem, waar het bedrijf ook verantwoordelijk voor is, niet getroffen was door de storing.
De Consumentenbond bepleit een wettelijke compensatieregeling voor klanten die getroffen worden door dergelijke storingen bij banken. De bond roept de politiek op aan een regeling te werken.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee