Overslaan en naar de inhoud gaan

Succes online verkoop werpt Ikea terug in de tijd

Dat blijkt uit een interview met e-commercemanager Peder Appelgren in Het Financieele Dagblad. Apelgren zegt daarin dat de verkoop in de afgelopen zomer geopende webshop beter loopt dan verwacht. Als de groei doorzet, opent Ikea volgend jaar een nieuw distributiecentrum in Nederland. Op dit moment belevert Ikea de klanten van zijn webshop nog vanuit Duitsland.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Terug naar het begin

In feite keert Ikea daarmee terug naar de formule waarmee het ooit startte: die van postorderbedrijf. Het grote succes voor Ikea kwam, toen het overstapte op het cash-and-carryconcept waarin de klant zelf voor het vervoer van zijn aankopen zorgt. Dat scheelt het bedrijf veel administratieve rompslomp en maakt het mogelijk zijn producten tegen zeer concurrerende prijzen aan te bieden.

Experiment in Frankrijk

In Frankrijk experimenteert Ikea al wel met een vertaling van dat concept naar zijn webwinkel, in de vorm van een afhaalpunt voor online bestelde artikelen. In Nederland gebeurt dat vooralsnog niet. Voor het vervoer naar de klant schakelt Ikea hier te lande voor kleinere artikelen PostNL in, en voor grote pakketten TSS. De bezorging wordt ook apart in rekening gebracht: namelijk 8 euro voor kleine pakketten, 45 euro voor grote zaken als meubels en bedden.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in