Succes online verkoop werpt Ikea terug in de tijd
Terug naar het begin
In feite keert Ikea daarmee terug naar de formule waarmee het ooit startte: die van postorderbedrijf. Het grote succes voor Ikea kwam, toen het overstapte op het cash-and-carryconcept waarin de klant zelf voor het vervoer van zijn aankopen zorgt. Dat scheelt het bedrijf veel administratieve rompslomp en maakt het mogelijk zijn producten tegen zeer concurrerende prijzen aan te bieden.
Experiment in Frankrijk
In Frankrijk experimenteert Ikea al wel met een vertaling van dat concept naar zijn webwinkel, in de vorm van een afhaalpunt voor online bestelde artikelen. In Nederland gebeurt dat vooralsnog niet. Voor het vervoer naar de klant schakelt Ikea hier te lande voor kleinere artikelen PostNL in, en voor grote pakketten TSS. De bezorging wordt ook apart in rekening gebracht: namelijk 8 euro voor kleine pakketten, 45 euro voor grote zaken als meubels en bedden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee