Verkoper 2e-hands muziek komt naar Europa
Iemand die zijn digitale muziek van de hand wil doen, uploadt deze naar servers van ReDigi. Alle lokale kopieën worden verwijderd. De koper kan toegang krijgen tot de muziek via een speciale ReDigi-app en naar believen ook weer doorverkopen. De muziek wordt niet meer op de eigen pc opgeslagen maar op afroep 'gestreamd', net als bijvoorbeeld bij Spotify - met dit verschil dat de koper zich 'eigenaar' van de muziek mag noemen.
Verkopers en kopers hebben er baat bij
De voordelen van zowel verkopers als kopers zijn evident. De verkoper die uitgekeken is op bepaalde muziek in zijn collectie, krijgt een deel van het oorspronkelijke aankoopbedrag terug. ReDigi houdt wel een klein percentage in voor zijn bemoeienis. Kopers kunnen besparen doordat liedjes gemiddeld maar 60 dollarcent per stuk kosten (en minimaal 49 cent), tegen doorgaans 99 dollarcent bij de iTunes Store van Apple.
In tegenstelling tot fysieke producten zijn gebruikte digitale bestanden echt “zo goed als nieuw”. Rechthebbenden zijn daarom doodsbang dat bedrijven als ReDigi voet aan de grond krijgen. Het zou de markt voor digitale media ernstig ondergraven.
ReDigi zegt binnen de grenzen van de wet te werken
ReDigi is in 2011 opgericht door John Ossenmacher, een 43-jarige ondernemer die vindt dat hij binnen de grenzen van de wet opereert. Overal ter wereld staan eigendomswetten volgens hem toe dat wie iets koopt, het ook weer mag verkopen.
Uitgevers van digitale media en ook softwarebedrijven zien dat heel anders. In hun gebruiksvoorwaarden staat vaak dat de ‘koper’ alleen het gebruiksrecht verwerft en dat doorverkoop niet is toegestaan. Softwarebedrijf Oracle trok echter onlangs bij het Europese Hof aan het kortste eind in een rechtszaak tegen UsedSoft, een Duitse leverancier van tweedehands software.
Juristen trekken uit de uitspraak van het Europese Hof de conclusie dat het verhandelen van alle gebruikte digitale bestanden, inclusief software, muziek, films en e-books onder EU-recht legaal is.
Musici kunnen 20 procent van de opbrengst krijgen
Tot de medewerkers van ReDigi behoren diverse onderzoekers die eerder voor het Massachusetts Institute of Technology (MIT) werkten. In technologie gespecialiseerde advocaten uit Boston hebben in het bedrijf geïnvesteerd. Ossenmacher probeert musici te paaien door hen 20 procent van de opbrengst te bieden van al hun muziek die via ReDigi wordt verkocht.
Op de website van ReDigi kunnen geïnteresseerden in de Europese plannen zich aanmelden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee