Vette EU-subsidie voor gemeentelijk gebruik social media
De opgedane kennis en ervaring wordt uitgewisseld met internationale partners, zoals de onderzoekscentra Intercommunale Leiedal en Lessius Mechelen, het Engelse bedrijf Porism ltd en de gemeenten Karlstad (Zweden) en Kristiansand (Noorwegen).
Zwerfvuil of kapotte lantaarnpaal melden via smartphone
De vernieuwende gedachte is dat dienstverlenende instanties via sociale netwerken als Twitter, Hyves en Facebook, ‘signalen uit de samenleving’ zouden kunnen oppikken en daarop kunnen inspelen. Ook denkt men social media in te zetten om burgers gericht contact te laten leggen met de gemeente. Mogelijk is dit te faciliteren met smartphone-apps. “Stadjers kunnen dan bijvoorbeeld via een app op hun smartphone rechtstreeks een melding doorgeven aan de politie of de gemeente. Dan kan het gaan om een incident op straat maar ook over zwerfvuil of een kapotte lantaarnpaal. De gemeente en de politie kunnen hierdoor sneller en alerter ingrijpen”, stelt een persbericht van de gemeente Groningen.
Onduidelijk blijft wat het project op dit punt moet toevoegen aan bestaande apps, zoals 'Buitenbeter' en 'Verbeterdebuurt'. Deze twee laatste apps zijn omder meer beschikbaar voor de iPhone en worden door diverse gemeenten actief ondersteund.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee