Geblindeerde Tesla rijdt rondjes met VR-bebrilde chauffeur
De proef met de Tesla was om duidelijk te maken dat latency op het 5G netwerk geen probleem meer is voor realtime verwerking. Op het dak van de auto stond een camera die via een modem en antennes draadloos communiceerde met een 'edge' server van KPN. Het bewerkte signaal kwam over het mobiele netwerk terug naar een tweede antenne in de achterbak die het signaal via een modem weer aan de VR-bril voedde.
Het was niet het enige voorbeeld dat KPN met zijn 5G Field lab-partners toonden. De aanwezigen mochten ook vanuit een simulator-achtige opstelling een auto besturen op de campus van Ericsson in Kysta, een voorstad van Stockholm, zo'n 1400 km van Helmond vandaan. De stuurbewegingen het de gas en remcommando's gingen via een glasvezelnetwerk naar Stockholm waar de auto met een 5G-netwerk werd aangestuurd en de beelden terugzond.
5G over 4G
Het 5G Automotive Fieldlab beschikt nog niet over testlicentie om het radiogedeelte van 5G in te zetten voor de proeven. Dat is ook niet nodig, legt Erik Brands, programmamanager 5G bij KPN, uit. Het KPN-netwerk rond de campus is al helemaal ingericht op de 5G-technologie zodat ook over het 4G-radionetwerk verschillende aspecten van 5G getest kunnen worden in praktijk, zoals bijvoorbeeld de geringere latency, maar ook de hogere betrouwbaarheid van het mobiele netwerk. Het 4G-netwerk is nog een 'best effort'-netwerk, dat doorgaans goed werkt, maar bijvoorbeeld bij congestie kan haperen. Door een technologie die 'network slicing' heet kan in een 5G-netwerk ruimte gereserveerd worden voor bepaalde kritische toepassingen zoals in het verkeer.
Maar het ontbreken van de (test)licenties voor bijvoorbeeld het gebruik van de 3,5 GHz - de belangrijkste band voor 5G-toepassingen - in het 5G fieldlab Automotive wordt wel betreurd, onder meer door Igor Passchier, een van de specialisten van 5G Fieldlab-partner TASS op het gebied van zelfrijdende auto's en Paul Slot, Executive Vice President Infrastructure bij KPN. Juist in deze band is veel ruimte om grote hoeveelheden data te transporteren. Omdat deze frequentieband nog in gebruik is bij het ministerie van Defensie en bij verschillende lokale commerciële partijen, kan er de komende jaren nog geen gebruik van worden gemaakt door de telecombedrijven. In de meeste Europese landen kan dat wel. "Het gaat om de combinatie van hoge bandbreedte, lage latency en hoge betrouwbaarheid die voor veel 5G-toepassingen belangrijk is. Als er congestie optreedt door gebrek aan bandbreedte, is het voordeel van de lage latency weg en daarmee ook de betrouwbaarheid."
Treintjes van auto's
De komende tijd wil het consortium - waar ook nog de TU Eindhoven en netwerktimingspecialist Opnt aan deelnemen - vooral proeven doen met de zogeheten gecoördineerde adaptive cruise control, waarbij auto's aan elkaar informatie doorgeven waarop de cruise control reageert. Een tweede speerpunt is het organiseren van een treintje vrachtauto's (ook bekend als platooning).
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee