Dit is de succesformule van startups in San Francisco
Deze vraag probeerde Techcrunch te beantwoorden met een analyse van harde gegevens die over de bedrijven beschikbaar zijn. De redactie nam maar liefst dertig unicorns onder de loep en kwam - enigszins tot hun eigen verbazing - tot een setje regels waar ze allemaal aan voldoen, of het nu gaat om auto-delen of het aanbieden van online-leningen.
1. Verbrand geld tot de
concurrentie helemaal
de weg kwijt is in de rook
Dit is de belangrijkste regel. Verlies maken is geen bug maar een feature. De meest waardevolle technologiebedrijven verliezen massa's geld of verdienen nagenoeg niks in vergelijking met hun marktwaarde. Vaak duurt het vele jaren tot de eerste winst wordt presenteert. AirBbB deed er 9 jaar over, Dropbox verliest nog steeds honderden miljoenen dollars en Uber verloor zelfs 4,5 miljard dollar afgelopen jaar. Salesforce - ook al 19 jaar actief - heeft in de meeste jaren van zijn bestaan verlies geboekt. In een aantal gevallen was de strategie van de startups gericht op het ontwrichten van bestaande bedrijfsmodellen. Uber pakte de taxiwereld aan, Craigslist startte in 1990 deze trend met het uithollen van het model van de mini-advertenties in kranten waarmee particulieren hun spullen konden aanbieden. Geen winst maken kan het ultieme concurrentievoordeel zijn, concludeert TechCrunch, maar je moet het je wel kunnen veroorloven. Je moet het ook zo lang vol kunnen houden dat anderen afzien van het betreden van de markt en je zo veel marktaandeel hebt vergaard dat een inhaalrace niet meer mogelijk is. Op dat moment wordt het tijd de prijzen op te trekken en zwarte cijfers te gaan schrijven.
Je kunnen veroorloven om geld te verbranden heeft onlosmakelijk te maken met de tweede regel:
2 Haal geld op bij investeerders die de truc al eens eerder uithaalden
In de regio rond San Francisco is een aantal bekende risico-investeerders actief die al eerder op dezelfde manier een groot aantal verlieslatende startups hebben gesteund. Wie ambities heeft kan shoppen in een crunchbase-lijst. Het is vooral belangrijk deze bedrijven te interesseren voor een eerste financieringsronde. Hun ervaring en reputatie bij de selectie van kansrijke starters zijn erg belangrijk om investeerders in latere stadia over de streep te trekken.
3 Kies een bedrijfsmodel dat iedereen op je verjaardagsfeestje snapt
Hoewel de succesvolle techbedrijven gebruik maken van complexe IT- en netwerktechnologie, het bedrijfsmodel laat zich vaak omschrijven als: 'ze hebben een app om je huis aan onbekenden te verhuren', of 'ze hebben een app om onbekenden mee te nemen in je auto'. De lijst van 32 succesvolste unicorns of bijna-unicorns bestaat voor een groot deel uit merknamen die heel bekend zijn bij het grote publiek. Er zitten ook bedrijven tussen die zakelijke software maken, maar die hebben niet de grootste sommen geld bij de investeerders opgehaald.
4 Behoud visie tussen de rode cijfers
Jarenlang verlies maken, kan een grote frustratie zijn, maar er zijn genoeg voorbeelden dat de strategie werkt. Een van de meest succesvolle voorbeelden is Amazon. Topman Jeff Bezos - sinds kort de rijkste man ter wereld - heeft het bedrijf jarenlang bewust in de rode cijfers gehouden, maar stuurde strak op winstgevendheid op de langere termijn.
TechCrunch suggereert dat het openen van een hoofdkantoor in San Francisco ook deel van deze strategie is. Nu al zitten de meeste verlieslatende snelgroeiers in de consumentenmarkt in deze stad. En misschien wordt dat ook wel een de-facto standaard: Net zoals je wanneer je filmster wil worden, naar Hollywood moet en als je een succesvolle handelaar in aandelen wil worden naar Wall Street gaat, open je met plannen voor een succesvolle techstarter je hoofdkantoor in San Francisco.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee