NLdigital is de nieuwe naam van Nederland ICT
De naamsverandering is onderdeel van een grotere transformatie binnen Nederland ICT. In 2018 groeide de vereniging met 20 procent tot ruim 600 leden. Een half jaar geleden verhuisde het bureau naar een nieuw kantoor in Breukelen. “De vereniging is volop in ontwikkeling”, zegt directeur Lotte de Bruijn. “We hebben flinke ambities voor de komende jaren. Onze kracht is dat we het hele digitale ecosysteem vertegenwoordigen. Ons clubhuis in Breukelen wordt dé plek waar bedrijven elkaar kunnen vinden.”
Digitaal is wat alle bedrijven in de sector verbindt, zegt de vereniging. Daarnaast wil NLdigital meer verbinding zoeken met beleidsmakers en andere sectoren. “ICT gaat over de technologie zelf, digital gaat meer over wat anderen er mee kunnen. Dat willen we voorop zetten”, aldus de vereniging.
Kloof tussen sector en maatschappij
De Bruijn: licht toe “Leden geven regelmatig aan dat ze zich zorgen maken over de kloof tussen de digitale sector en de maatschappij. Succesvolle digitalisering betekent dat iedereen mee kan. We moeten over de hele linie investeren in beter onderwijs en meer digitale vaardigheden. Maar we moeten als sector ook meer ons best doen om af te rekenen met onnodig jargon en overdreven hypes. We moeten transparanter zijn over onze technologie en beter uitleggen wat je er mee kunt en wat daar voor nodig is.”
Daarom gaat de vereniging zich ook meer richten op het professionaliseren van de sector. “Het wordt steeds belangrijker voor bedrijven om zich te onderscheiden als professionele partij.” zegt De Bruijn. “Daarom hebben we bijvoorbeeld Data Pro ontwikkeld: onze AVG-gedragscode met bijbehorende certificering. Of de Ethische Code AI, die we dit jaar als eerste branchevereniging in Europa publiceerden.”
Nederland (internationaal) verbinden
NLdigital krijgt ook een nieuw logo. Dit logo staat symbool voor de kracht van het netwerk, zegt de vereniging. “In de eerste plaats zijn wij zelf een krachtig netwerk dat digitaal Nederland verbindt. Daarbij houden we een open lijn naar het buitenland, omdat de digitale sector niet ophoudt bij landsgrenzen. Digitalisering brengt landen dichter tot elkaar. En het netwerk heeft de vorm van Nederland omdat we geloven dat digitalisering ons land beter kan maken. En voor de liefhebber: de underscore onder de d in de naam is een knipoog naar de knipperende cursor in interfaces.”
De komende periode wordt het nieuwe merk stap voor stap doorgevoerd in de communicatie. De vereniging informeert in de zomer alle leden. Dan ontvangen leden ook het nieuwe logo zodat ze aan hun connecties kunnen laten zien dat ze lid zijn.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee