Onderzoek: ouderen dankzij coronacrisis flink aan het digitaliseren
De organisaties zeggen dat slimme speakers helpen om 'de buitenwereld binnen te halen' in tijden van weinig bezoek en aan huis gekluisterd zijn.
Ouderen online actief
Negentig procent van de ouderen geeft in de enquête aan elke dag online actief te zijn. "Zeker nu ze door het coronavirus minder bezoek krijgen en niet naar hun wekelijkse activiteiten kunnen gaan. Mensen gaan online om met anderen te kunnen beeldbellen, online boodschappen te doen, gebruiken vaker sociale media en doen graag online een spelletje", schrijft ANBO in het persbericht.
Gesteund door Google gaan Seniorweb en ANBO ouderen laten kennismaken met spraaktechnologie. Slechts 18 procent van de ondervraagde ouderen is bekend met slimme speakers. "Er is nog een wereld te winnen, want met zo’n speaker kunnen mensen bellen, muziek luisteren of een spelletje doen. Het geeft afleiding en zorgt ervoor dat mensen op een laagdrempelige manier online actief kunnen zijn."
Afleiding
Google stelt tienduizend Google Nest Mini's beschikbaar. “We krijgen veel telefoontjes van oudere mensen die zich op dit moment erg alleen voelen. De dagen duren lang als je weinig tot geen bezoek krijgt. Met de slimme speaker hopen we daar een beetje verandering in te brengen. Met een spelletje, muziek luisteren en bellen met anderen. Dat geeft afleiding in deze lastige tijd", aldus Liane den Haan, directeur-bestuurder van ANBO:
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee