Android krijgt over 2 jaar meer privacy
Meta, het moederbedrijf van Facebook, heeft eerder deze maand gezegd dat het verwacht dit jaar 10 miljard dollar aan advertentie-inkomsten mis te lopen door de aanpassing van Apple. Facebook heeft iPhone-gebruikers van zijn apps waarschuwende woorden voorgeschoteld over mogelijk betaald gebruik, als ze zich niet laten tracken. 's Werelds grootste social network, dat ook het veelgebruikte WhatsApp en Instagram bezit, is niet de enige firma in de ads-gedreven techwereld die is geraakt door Apple's privacystap.
Google heeft nu bekendgemaakt over twee jaar de 'privacy sandbox' in te bouwen in Android, die al in de Chrome-browser zit. Daarmee kunnen gebruikers niet meer op detailniveau worden gevolgd. Het techbedrijf wil de tijd nemen om de overgang voor adverteerders minder extreem te maken.
Smartphoneduopolie
Google en Apple hebben de afgelopen jaren te maken gehad met druk van regelgevers en met nieuwe wetten om gebruikers meer controle te geven over de gegevens die apps verzamelen. De meeste smartphones maken gebruik van één van de besturingssystemen (respectievelijk Android en iOS) van die bedrijven. Android is daarbij goed voor de massamarkt, maar iOS boert goed aan de lucratieve bovenkant van de smartphonemarkt.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee