'Meldingen camera's met gezichtsherkenning overspoelen AP'
De door BNR geconstateerde toename aan meldingen over camera's met gezichtsherkenning in de publieke ruimte wordt onderschreven door Bits of Freedom. Die digitale burgerrechtenorganisatie ziet steeds meer signalen over de toepassing van deze privacybepalende technologie in onder meer winkels en horeca. Daarnaast komt gezichtsherkenning ook op in slimme deurbellen, in dashcams en bij pilotprojecten in bijvoorbeeld stadions.
Privacyschending en boete
"Het grootste probleem is dat je precies kunt zien wie er aanwezig zijn. Zo staan er veel meer rechten op het spel dan alleen het recht op privacy, vooral als het wordt toegepast in de openbare ruimte", verklaart beleidsadviseur Lotte Houwing van Bits of Freedom. Haar waarschuwende woorden bij BNR krijgen toelichting van beveiligings- en privacy-expert Brenno de Winter. Hij legt uit dat beelden van camera's met gezichtsherkenning alleen in zéér uitzonderlijke gevallen gebruikt mogen worden.
"Een supermarkt die op die manier denkt een winkeldief te herkennen, daar kan de ondernemer in de meeste gevallen geen gebruik van maken." Naast de relatieve nutteloosheid speelt er ook nog een risico, voor de gebruikende onderneming. "Er staan ook hele hoge boetes op van de Autoriteit Persoonsgegevens, die kunnen oplopen tot 4 procent van je wereldwijde omzet."
Regels (niet) kennen
Praktisch probleem daarbij is dat die privacytoezichthouder kampt met capaciteitstekort. Dit enerzijds door technologische ontwikkelingen, zoals betaalbare gezichtsherkenning, en anderzijds door juridische ontwikkelingen, zoals databeschermingswet AVG. De AP heeft eind vorige maand al aangekondigd dat het een voorlichtingscampagne gaat geven om gezichtsherkenningscamera's 'terug te dringen'. Organisaties weten vaak niet goed wat de regels op dit gebied zijn, aldus de toezichthouder.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee