Nederlandse banken wederom digitaal onder vuur
De problemen begonnen als eerste bij ABN AMRO, de bank kreeg rond het middaguur te kampen met de aanvallen en gaf pas rond acht uur in de avond het sein ‘brand meester’. Intussen waren alle online diensten van de bank moeilijk tot niet bereikbaar geweest voor hun klanten. De afgelopen dagen waren de mobiele diensten van ABN AMRO ook al onbruikbaar, maar in die gevallen ging het om een technische storing.
Grote impact
Rond zeven uur kreeg ook de Rabobank te maken met golven van DDoS-aanvallen. Rabobank-woordvoerder Margo van Wijgerden spreekt over herhaaldelijke aanvallen; “Het ging op en af. Met hele vervelende gevolgen voor onze klanten.” Van Wijgerden trok de vergelijking met de massale aanvallen op verschillende banken en instanties in januari. “De impact was groot, zowel voor ons als onze klanten. In de gevolgen voor de dienstverlening was de impact hetzelfde als in het begin van het jaar, al kan ik geen inhoudelijke uitspraken doen over de zwaarte van de aanvallen zelf.”
Vanuit welke hoek de aanvallen worden opgezet is volgens Van Wijgerden niet duidelijk. “Wij hebben nog geen idee waar dit vandaan komt. Dat is ook meer iets voor Justitie. Uiteraard hebben wij aangifte van deze aanvallen gedaan en Justitie heeft de zaak nu in behandeling.”
Aan het einde van de avond waren de aanvallen op beide banken voorbij en konden zij hun dienstverlening weer volledig hervatten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee