Online-fraude blijft deels ongezien in Nederland
De meeste mensen die besloten om de oplichting niet te melden, vonden het daar niet belangrijk genoeg voor. Het ging bijvoorbeeld om een klein bedrag. Anderen dachten dat het toch niet zou helpen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek na een onderzoek onder ruim 38.000 mensen. Negen op de tien gedupeerden zeggen dat ze hun geld definitief kwijt waren.
Melding, aangifte en nut
Van de gedupeerde kopers die hun geval van oplichting wel melden hebben dat gedaan bij een of meer instanties. Het gaat hierbij vooral om de politie of het landelijk meldpunt internetoplichting (LMIO). Bijna een kwart (23 procent) heeft ook daadwerkelijk aangifte gedaan bij de politie. Een kleiner deel (14 procent) heeft wel melding gedaan maar geen aangifte. De reden daarvoor was dat de meeste mensen denken dat aangifte toch niet zal helpen. Andere factoren die meespelen, zijn de inschatting van gedupeerden dat het incident niet belangrijk genoeg was, meestal omdat het om klein bedrag ging.
Zo'n 2,7 procent van de Nederlanders was vorig jaar slachtoffer van zogeheten aankoopfraude. In de meeste gevallen gebeurde dat op een site voor tweedehandsspullen, zoals Marktplaats. Een kwart van de gedupeerden trapte in de val van een nepwebwinkel. De slachtoffers dachten dat ze kleren, schoenen, smartphones, laptops of toegangskaartjes kochten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee