Overslaan en naar de inhoud gaan

Metaverse belandt in de grindbak, Gartner herziet visie

De metaverse - een virtuele 3D-wereld - komt niet erg van de grond. Zowel bedrijven als gebruikers tonen erg weinig belangstelling, constateert Gartner en die situatie verandert waarschijnlijk niet snel.
virtual reality
© Meta
Meta

Er zijn volgens Gartner twee cruciale problemen waardoor de adoptie van de metaverse door bedrijven en consumenten stilvalt. Ten eerste krijgt virtual reality eigenlijk geen tractie buiten de wereld van gaming. Verder spreken virtuele ontmoetingen met avatars te weinig tot de verbeelding om voor een echt aantrekkelijke ervaring te zorgen die mensen naar meer doet verlangen in de metaverse.

Gartner heeft voor een nieuw rapport getiteld 'Emerging Tech: Adopter Anti-patterns – Metaverse Use Cases Are Plagued by Low Adoption' 52 bedrijven gesproken die zich bezig houden met de ontwikkeling van metaverse-elementen. The Register pikte dat op. In totaal werden 170 implementaties geanalyseerd die early adopters het meest bezoeken in een poging hun productiviteit of klantbetrokkenheid te verbeteren of een oplossing te zoeken voor hun marketing-, merk- en verkoopuitdagingen. In veel gevallen gaat het om virtuele winkelcentra of om omgevingen waarin virtuele evenementen kunnen worden georganiseerd.

Veel obstakels

Maar zelfs mensen uit generatie Z - geboren tussen 1996 en 2010 - die zich het meest verdiepen in deze ontwikkeling, blijken volgens de Gartner-analyse niet enthousiast. Opvallend, maar teleurstellend voor bovengenoemde early adopters, is dat 85% zich juist laat afschrikken door het grote aantal 'merken' dat in de metaverse bevolkt voor marketingdoeleinden. Ook zegt zelfs uit deze groep 43% het doel van de metaverse niet te begrijpen. Het gebruik van de metaverse is bovendien fysiek oncomfortabel, en er zijn zorgen over privacy en veiligheid. Tenslotte vormen ook de hoge kosten van de VR-headsets, die nodig zijn voor een optimale ervaring - een belangrijk obstakel.

Geen middel voor 'innoveren uit de crisis' meer?

Gartner maakt met dit rapport een flinke draai in zijn advisering. Tot voor kort sprak Gartner juist regelmatig over een interessante toekomst voor de metaverse. Het fenomeen was een van de weliswaar nog risicovolle ontwikkelingen, die het adviesbureau tipte als een manier voor bedrijven om zich "uit de pandemie te innoveren." Net als was geconstateerd in de nasleep van de financiële crisis tien jaar geleden, kunnen bedrijven die, ondanks een dreigende recessie, investeren in innovatieve technologie zich beter positioneren voor sterke groei als de economische situatie verbetert.

Gartner zag ook wel mogelijkheden voor zakelijke toepassingen van een metaverse-omgeving. Daarbij zou een interne metaverse de rol krijgen van een soort 3D-intranet.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in