Facebook maakt niet gelukkig
Het experiment werd opgezet door het Deense Happiness Research Institute. De werkhypothese was dat het vergelijken met anderen een facet is van de manier waarop mensen hun leven beoordelen. Omdat social media zoals Facebook hen voorzien van een doorlopende stroom 'goed nieuws' van en over anderen, was er reden om te veronderstellen dat gebruikers van Facebook wellicht geneigd zullen zijn te denken dat ze het minder goed doen dan hun sociale vergelijkingsgroep.
Om te achterhalen of die veronderstelling klopt werd een groep van 1095 Facebook-gebruikers random opgesplits in twee ongeveer evengrote groepen, waarvan er èèn werd gevraagd het Facebook-account een week lang niet te gebruiken. Aan het einde van de week werden de deelnemers uit beide groepen bevraagd over hun welbevinden.
De groep die Facebook een week voor gezien hield was na afloop:
- meer tevreden over z'n leven
- sociaal actiever
- beter in staat zich te concentreren
- minder gestressed
- minder geneigd te denken dat ze minder gelukkig zijn dan vrienden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee