Nieuw onderzoek versterkt Europese serious games-industrie
De toepassingen voor serious games zijn volgens Van der Vegt nog altijd beperkt en dat zou kunnen worden tegengegaan met herbruikbare softwarecomponenten. Van der Vegt beschrijft dit in zijn proefschrift 'Towards a software architecture for reusable game components' aan de Open Universiteit.
Game-componenten hergebruiken
Met lichtgewicht software architectuur is het volgens Van der Begt mogelijk om geavanceerde en herbruikbare game-componenten direct te integreren in nieuwe serious games. Zijn architectuurontwerp is gericht op het hergebruik van kennis en code, minimale integratie inspanning, platformonafhankelijkheid en gebruiksgemak voor component- en gameontwikkelaars. Het is beschikbaar in een viertal veelgebruikte programmeertalen, C#, Java, TypeScript en C++. Er zijn succesvolle tests uitgevoerd voor meerdere ontwikkelomgevingen, game engines en uitleverplatformen, zowel voor mobiel als desktop.
Concurrentiepositie Europa versterken
Het project heeft onder meer het doel om de concurrentiepositie van de Europese serious game industrie te verbeteren. Met het beschikbaar maken van geavanceerde pedagogische functionaliteiten lukt het om de positie van kleine gamestudio’s te verbeteren. Functionaliteiten die normaal gesproken financieel of qua kennis buiten bereik liggen worden zo haalbaar. De tools die in de architectuur beschikbaar zijn bestaan uit twintig game-componenten, waaronder 'facial emotion recognition', 'adaptation and assessment', 'learning analitics' en 'procedural animation'.
Het project van Van der Vegt is onderdeel van RAGE ('Realising an Applied Gaming Ecosystem') en werd gefinancierd vanuit het subsidieprogramma Horizon2020. Ook is het genomineerd voor de Computable Awards. De promotie is live te volgen op www.ou.nl/live
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee