‘Smartphone kopen? Daar is wiskunde voor nodig!’
Probleemoplossend vermogen
Keijzer stelt dat gewerkt moet worden aan een onderzoekende houding in het reken-wiskunde onderwijs. “Het gaat om probleemoplossend vermogen”, stelt de nieuwe lector bij de Hogeschool iPabo in Amsterdam en Alkmaar. Volgende week dinsdag (9 april) spreekt hij zijn rede uit. Hij gaat vooral in op de kwaliteit en de rol van de leraar die kinderen uitdaagt en hun nieuwsgierigheid prikkelt.
Onderzoekende houding
Rekenen en wiskunde zijn overal, maar getallen zijn steeds minder zichtbaar, bijvoorbeeld door ontwikkelingen als pinbetalingen en reizen met de OV-chipkaart. Toch is rekenen nog wel degelijk nodig, benadrukt Keijzer: “Leer kinderen inzien dat er wel degelijk getallen achter zitten en leer ze die inzichtelijk te maken. Een mooie smartphone gratis als je twee jaar aan een duur abonnement vastzit? Wat kost dat dan echt?” Voor probleemoplossend vermogen is niet alleen een onderzoekende houding nodig bij de leerling, maar ook bij de meester of juf, benadrukt de lector.
Hoofdrekenen blijft nodig
Ook het schattend rekenen en het meten moet een prominentere plek krijgen, vindt Keijzer. Maar dat betekent volgens hem niet dat het hoofdrekenen volledig van tafel wordt geveegd. “Dat blijft zeker nodig om betekenis te geven aan getalsmatige informatie en om de wereld getalsmatig te begrijpen.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee