Surfer overweegt onwelgevallige informatie wel degelijk
Op vrijdag 19 december 2014 verdedigt hij in Heerlen zijn proefschrift getiteld: Who to Trust and What to Believe?
Géén vooringenomenheid
Om te achterhalen op welke wijze de eigen mening van invloed is op het verwerken en op waarde schatten van tegenstrijdige informatie uit meerdere bronnen, voerde Van Strien experimenten met verschillende groepen leerlingen en studenten. Daaruit kwam naar voren dat leerlingen -- zo als te verwachten -- een voorkeur hebben voor informatie die aansluit bij de eigen mening. Leerlingen met sterke meningen blijken ook meer geneigd op hun eigen oordeel te vertrouwen dan op dat van wetenschappers. Tegenstrijdige informatie zorgt daarbij voor extra verwarring, soms zelfs enige frustratie.
Toch was er tijdens het verwerken van informatie géén sprake van vooringenomenheid. Het is dus niet zo dat de leerlingen informatie die de eigen mening tegensprak, negeerden. Er was dan ook geen sprake van een confirmation bias, de neiging om voornamelijk op zoek te gaan naar informatie die de eigen mening bevestigt. Sommige leerlingen hadden juist het streven om zo compleet mogelijk te werk te gaan en onderzochten alle informatie even diepgaand. De vooringenomenheid kwam echter duidelijk naar voren bij de verdere verwerking: informatie die de eigen mening ondersteunde werd positiever beoordeeld en vaker opgenomen in de essays die leerlingen moesten schrijven dan informatie die de eigen mening tegensprak.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee