Overslaan en naar de inhoud gaan

Belastingdienst doet 400 uur over elk dossier toeslagenaffaire

Gedupeerden van de geruchtmakende toeslagenaffaire bij de Belastingdienst krijgen te horen dat het toesturen van dossiers over hun is uitgesteld. Dit nadat ze al geruime tijd, maanden tot wel een half jaar, wachten op inzage in dossiers die de Belastingdienst over hun heeft samengesteld. De staatssecretaris van Financiën heeft hier enkele verklaringen voor, waaronder versnipperde opslag van brondocumenten in verschillende systemen.
Staatssecretaris Van Huffelen
© Rijksoverheid
Rijksoverheid

"Gemiddeld duurt het samenstellen van een dossier 400 uur", onthult Alexandra van Huffelen, staatssecretaris van Financiën (Toeslagen en Douane). Zij schrijft in antwoord op Kamervragen dat het "is gebleken dat het samenstellen van een dossier zeer tijdrovend is, veel menskracht van de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen vergt, terwijl deze organisatie ook druk bezig is met het (voorbereiden van) de financiële compensatie aan gedupeerde ouders".

Verzamelen, ordenen, witten

"Het tijdig, volgens de eerder gecommuniceerde termijn van 12 weken, vervaardigen van alle nog openstaande aanvragen van dossiers is gezien de benodigde menskracht onmogelijk", aldus Van Huffelen. De menskracht is nodig vanwege in wezen een IT-probleem: versnipperde opslag van de informatie. De redenen voor het onmogelijk zijn van tijdig leveren van dossiers is dat die "zijn opgebouwd uit vaak honderden documenten en soms duizenden pagina’s die opgeslagen zijn in verschillende systemen".

Ook als die data uit deze diverse bronnen is vergaard, moet er nog meer werk worden verricht. "De betreffende documenten moeten worden hernoemd en in de juiste volgorde geplaatst, zodat de documenten op een logische volgorde in de dossiers terecht komen." En dan is er nog handwerk nodig vanwege privacy, geeft Van Huffelen aan: "De documenten moeten vervolgens handmatig worden gelakt om te voorkomen dat privacy-gevoelige gegevens over anderen dan de aanvrager zichtbaar zijn".

'Uitstel vanwege spoed'

Aan het begin van haar antwoorden geeft de staatssecretaris nog een andere vertragende factor aan, die ogenschijnlijk wat tegenstrijdig is. Dit betreft de vraag waarom zij is overgegaan tot het uitstellen van het toesturen van dossiers, "terwijl mensen al enkele maanden tot meer dan een half jaar wachten op hun gegevens". Van Huffelen antwoordt daarop: "Omdat ik wil dat deze ouders zo snel mogelijk precies de informatie kunnen krijgen die zij van de Belastingdienst willen hebben over hun persoonlijke situatie."

Het antwoord van "zo snel mogelijk" op de vraag over uitstel wordt echter toegelicht. "Gebleken is dat de eigenlijke informatiebehoefte niet altijd aansluit bij het ingediende verzoek 'inzage dossier'." De Belastingdienst meent dus dat gedupeerde ouders van de toeslagenaffaire mogelijk andere informatie nodig hebben dan wat er voortkomt uit een opvragen van het fiscusdossier over hun. De staatssecretaris meldt dat Toeslagen telefonisch contact gaat opnemen met de gedupeerden om uit te zoeken aan welke informatie zij de meeste behoefte hebben.

Uitstelbrief na ontvangst dossier

Zij bevestigt ook dat enkele mensen die hun dossier al hebben ontvangen een brief hebben gekregen waarin wordt gemeld dat er uitstel is voor het toesturen van hun persoonlijke dossier. Dit betreft 13 mensen, die inmiddels al wel hierover zijn gebeld door de toeslagentak van de Belastingdienst. "In totaal hebben per 14 mei jongstleden 633 personen de brief ontvangen. Deze brief is niet alleen om betrokkenen de voortgang te laten weten maar ook wordt in de brief aangegeven dat Toeslagen hen telefonisch zal benaderen om uit te zoeken aan welke informatie de grootste behoefte is."

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in