Stimuleringsprogramma voor meiden en AI
Het programma bestaat uit twee onderdelen: een serie workshops over AI voor basisschoolmeisjes en ‘mentoring circles’ voor vrouwelijke studenten AI en vrouwelijke professionals en onderzoekers die werkzaam zijn op dit terrein.
Cocky Booij, directeur van VHTO, is blij met deze mogelijkheid om meer meisjes te interesseren voor de nieuwste technologische ontwikkelingen en om vrouwelijke AI-studenten de kans te bieden zich goed te oriënteren op de loopbaanmogelijkheden na het afronden van hun studie.
DeepDivers.ai wordt mogelijk gemaakt door Qualcomm AI Research. Peter Rauber, Managing Director Technology Qualcomm Nederland, benadrukt dat het benutten van vrouwelijk talent binnen AI belangrijk is. Het bedrijf is wereldwijd bij verschillende initiatieven betrokken om meiden te interesseren voor een technische of IT-studie. “Gelijke vertegenwoordiging van mannen en vrouwen in het machine learning-veld zorgt voor een betere benutting van talent, verhoogde creativiteit en beter teamwerk waardoor problemen beter kunnen worden opgelost”, aldus Rauber.
Opbouwen van vertrouwen
Tijmen Blankevoort, AI Engineer Qualcomm, stelt dat rolmodellen belangrijk zijn. “Als je wordt begeleid door een succesvolle professional met wie je je je kunt identificeren helpt dat bij het opbouwen van vertrouwen. Vrouwen zijn dan eerder geneigd om te denken: ‘Als deze persoon het kan maken in de AI, dan kan ik het ook’.”
Afgelopen vrijdag vond de officiële lancering van DeepDivers.ai plaats op het Science Park in Amsterdam, aan het slot van de eerste workshop voor meisjes van 11 en 12 jaar in aanwezigheid van hun ouders en andere belangstellenden. VHTO heeft deze workshop ontwikkeld in samenwerking met masterstudentes AI. Ook vrouwelijke professionals van grotere bedrijven en start-ups en onderzoekers in dit relatief nieuwe vakgebied hebben presentaties gegeven over verschillende aspecten en toepassingen van AI. Aan bod kwamen onder meer Deep Learning, Speech Recognition, Face Analysis Software en AI binnen de gezondheidszorg.
De meiden uit groep 7 en 8 van de basisschool gingen ook zelf aan de slag. Zo konden zij beelden en teksten classificeren en leerden zij nadenken over de ethische aspecten van het gebruik van AI en de vooroordelen die kunnen ontstaan binnen datasets.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee