Rechter VS: Elon Musk en Tesla negeerden fatale fout in Autopilot
Elon Musk en Tesla wisten dat het Autopilot-systeem fouten bevat en hebben deze niet opgelost. Daar is volgens een Amerikaanse rechter nu voldoende bewijs van. De rechter deed deze uitspraak met mogelijk verstrekkende gevolgen in een zaak over een fataal ongeluk in 2019, waarbij de Autopilot een belangrijke rol speelde.
Bij het ongeluk in 2019 zat Jeremy Banner achter het stuur van een Tesla Model 3. Hij had de Autopilot aangezet op een weg zonder middenstreep. Op een kruising stak een voertuig met oplegger over, die door de Tesla-software niet werd gezien. De Tesla schoof onder de aanhanger en Banner kwam om het leven. Nabestaanden van Banner hebben toen een rechtszaak tegen Tesla aangespannen.
Informatie genegeerd
In die rechtszaak stelt rechter Reid Scott nu dat Tesla en CEO Elon Musk zeer waarschijnlijk op de hoogte waren van het probleem en daar niets aan deden. Volgens de rechter tonen verklaringen van engineers van Tesla en interne documenten aan dat Musk "nauw betrokken" was bij het Autopilot-programma én op de hoogte was van het probleem, zo meldt Ars Technica. Maar de fout werd nooit opgelost.
De rechter uit bovendien zorgen dat het ongeluk uit 2019 erg lijkt op een ongeluk in 2016, waarbij automobilist Joshua Brown onder een grote vrachtwagen belandde met een Model S, die ook de Autopilot aan had staan. Na dat ongeluk deed Tesla niets om het detectiesysteem voor kruisend verkeer te updaten of uit te schakelen, aldus de rechter. Sterker nog: de Autopilot wordt door automaker Tesla nog altijd neergezet als een veilige feature.
"We kunnen redelijkerwijs concluderen dat [Tesla] alle beschikbare informatie hierover aan de kant heeft geschoven, ten gunste van zijn marketingcampagne, met als doel om auto's te verkopen die als autonoom worden aangeprezen", aldus de rechter. Scott wijst daarbij ook op een promotievideo uit 2016, waarin Tesla doet alsof een auto volledig autonoom rijdt, ook al zijn delen daarvan in scène gezet. De video in kwestie is ook nu nog te vinden op de Autopilot-pagina van Tesla.
Meer rechtszaken?
Hoogleraar rechten Bryant Walker Smith van de University of South Carolina zegt tegenover persbureau Reuters dat de conclusie van de rechter belangrijk is. Het suggereert namelijk dat er "alarmerende inconsistenties zijn tussen wat Tesla zelf weet en wat het bedrijf in zijn marketinguitingen zegt.
Volgens Smith kan de mening van de rechter bovendien aanleiding zijn voor een openbare rechtszaak waarin niet alleen meer ongunstige verklaringen en bewijs voor Tesla naar boven kunnen komen. Ook kan dit uitmonden in een eindoordeel waarbij Tesla schadevergoeding moet betalen. Zo'n precedent kan dan weer leiden tot nieuwe aanklachten en eisen voor schadevergoeding.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee