PLUS transformeert e-commerceplatform voor omnichannel toekomst
Met een nieuw e-commerce-platform heeft Plus Retail zijn ambities voor continuous integration en continuous delivery (CI/CD) waargemaakt en is het klaar voor de toekomst. “Wij willen natuurlijk zo flexibel mogelijk zijn. Met ons nieuwe platform kunnen wij continu doorbouwen, innoveren en nieuwe releases invoeren,” vertelt Arvid Nieuwsma, Head of Platform & Tech bij PLUS Retail.
- Lees ook: De menselijke toekomst van AI bij IKEA

In 2020 maakte de coronacrisis het voor Plus Retail duidelijk dat hun e-commerce platform aan vernieuwing toe was. Het toenmalige monolithische Intershop-platform kampte met performance- en stabiliteitsproblemen. Inmiddels heeft de supermarktketen een volledig nieuw composable platform gebouwd met OutSystems als front-end en orchestratielaag. "We hadden te maken met een beperkte prijs- en promotieweergave en eigenlijk ook niet een hele klantvriendelijke klantreis om je boodschappen te doen," blikt Nieuwsma terug.
Plus, de derde grootste supermarkt van Nederland in het full-service segment, heeft een bijzondere positie in het Nederlandse retaillandschap. "We zijn een beetje atypisch omdat we een coöperatie zijn, die wordt gedreven door zo'n 350 ondernemers. In totaal zijn er 500 winkels in Nederland, waarvan 150 onder onze eigen vleugels," legt Nieuwsma uit.
Performance & stabiliteit
De e-commerce geschiedenis van de keten gaat terug tot voor 2015, toen de keten meer een "veredelde wijnwebshop" had. In 2015 lanceerde Plus de eerste volwaardige webshop op basis van Intershop, gevolgd door een mobiele app in 2016. "Maar na vijf jaar merkten we dat de klantvraag enorm hoog werd. Bij grote merken verwachten klanten net wat meer, een groot assortiment maar ook grotere efficiency”, zegt Nieuwsma.
Het oude platform kon deze verwachtingen niet meer waarmaken. "We hadden niet de juiste personalisatiemogelijkheden en daarnaast speelde de performance van het platform ons parten. De stabiliteit liet ook te wensen over. "We hadden gemiddeld per week een uptime van 88 procent," zegt Nieuwsma. "Dat betekent dus impact op orders, impact op klanten die een order niet kunnen plaatsen. Het was ook niet snel genoeg voor de klant. We hadden een beperkte prijs- en promotieweergave en eigenlijk ook niet een hele klantvriendelijke klantreis om je boodschappen te doen."
Monoliet
Daarnaast was engineering efficiency een groot probleem. "Bij iedere sprint ging meer dan de helft van onze capaciteit naar het repareren van bugs en incidenten in plaats van het ontwikkelen van nieuwe features en functionaliteiten," zegt Nieuwsma. "Je released wat en daarna moet je weer opnieuw zaken gaan herstellen. Dat had ermee te maken dat we vanuit Intershop een grote monoliet hadden, die als één brok was opgebouwd. Die was in al die jaren steeds doorontwikkeld zonder dat daar een concrete architectuurvisie achter zat. Met als gevolg een enorme complexiteit met te veel onderlinge afhankelijkheden. Dat betekende concreet dat als je ergens iets veranderde, er aan de andere kant weer wat omviel. Ook het testproces was problematisch: de end-to-end testen duurden soms wel tweeënhalve dag omdat bij elke wijziging de complete applicatie opnieuw moest worden getest. "Dat is niet meer van deze tijd en levert dus ook gewoon een hoop gedoe op.”
Samen met de CIO van destijds werd een business case opgesteld om de rest van de directie te overtuigen van de noodzaak van een nieuwe architectuur. “Dat was echt gebaseerd op harde cijfers en concrete data, zoals klantproblemen die ontstaan waren die bij onze klantenservice binnenkwamen. Maar we hadden natuurlijk ook de concrete data van de downtime die we hadden op het platform en cijfers vanuit de marktgroei, waarbij we zagen dat Plus onder die lijn van de gemiddelde marktgroei zat binnen e-commerce”, vertelt Nieuwsma. “Klanten die besteden meer, maken meer gebruik van de mogelijkheden die e-commerce biedt, terwijl Plus hierin achter blijft. Hoe kan dat dan? Dat is denk ik ook een belangrijk argument geweest waarom we die extra stap moesten zetten.”
Best-of-breed
Vervolgens volgde het traject van inventarisatie in de markt en het opstellen van een longlist naar vervolgens een shortlist van drie partijen. Uiteindelijk werd gekozen voor een composable beste of breed architectuur met OutSystems als frontend en orchestratielaag. Deze architectuur werd ontworpen en gebouwd door OutSystems-partner Product League. "We maken gebruik van headless technologie, waarbij we voor alles rondom e-commerce - orders, basket, pricing - gebruikmaken van Commercetools en voor ons content management, Contentful," legt Nieuwsma uit.
Er zijn nog zo'n 25 andere integraties waarbij voor elk onderdeel het beste product is gekozen. Een belangrijk voordeel van deze best-of-breed aanpak is de toekomstbestendigheid. Nieuwsma: "OutSystems is erg geschikt om een veelheid aan applicaties te bouwen die allemaal een integratie met elkaar hebben. En doordat er gebruik gemaakt wordt van low-code kan Product League dit doen met één team, omdat voor toepassingen voor web en mobiele toepassingen dezelfde technologie wordt gebruikt. Dit maakt in de praktijk een enorm verschil bij het ontwikkelen en uitrollen van nieuwe functies.”
“Als op termijn blijkt dat er bijvoorbeeld een betere oplossing voor onze search engine beschikbaar komt, kunnen API's en microservices standaard worden geïntegreerd in onze composable architectuur. Bovendien maakt onze nieuwe architectuur ons future proof omdat wij snel in kunnen spelen op nieuwe technologieën.” De nieuwe architectuur heeft ook geleid tot betere prestaties. "Op dit moment hebben wij een uptime van 99,8 procent. Dat is een enorm verschil met die 88 procent in het verleden."
Scope
De bouw verliep niet zonder slag of stoot. Nieuwsma: “In 2021 zijn we gestart met de herbouw en in 2024 zijn we live gedaan. Dit lijkt lang, maar deze drie jaar is onder andere te wijten aan interne factoren zoals de fusie met Coop en de uitbreiding van de scope van het project. Maar ik vind het wel belangrijk dat je flexibel blijft in een project van deze omvang. Je bouwt immers een platform dat bij de start van de bouw, maar ook bij de live-gang van het platform aan moet sluiten bij de klantwens.”
Het nieuwe platform moet de groei naar omnichannel retail verder ondersteunen. "Wat we voorheen hadden was een e-commerce platform. Nu wordt het ook belangrijk dat ons digitale gemak ook naar de winkel verplaatst," zegt Nieuwsma. "We vinden het belangrijk dat de klant de mogelijkheid heeft om de app te openen in de winkel en daarin bijvoorbeeld persoonlijke prijzen te krijgen die in contact staan met onze elektronische schapkaartjes."
Als een klant thuis via de Plus-app een boodschappenlijstje samenstelt terwijl zijn of haar partner in de winkel staat, ziet die partner de wijzigingen direct in de app verschijnen. Deze real-time synchronisatie is een van de vele voordelen die het nieuwe e-commerce platform van PLUS biedt. "Bij ons vorige applicatielandschap ging daar een bepaalde sync overheen, maar dit is nu real-time. Wijzigingen zijn direct zichtbaar, je hoeft niet te refreshen. Ook prijsvoordelen zoals aanbiedingen worden automatisch verwerkt, ook bij artikelen die al in je winkelmandje zaten. Dus je winkelmandje is eigenlijk altijd up-to-date."
Voor 2025 staan er verschillende innovaties op stapel. "Wij hebben een store pick model waarbij orders vanuit de winkel worden verzameld en uitgeleverd. Daarin hebben we nog een aantal optimalisaties voor de boeg. We willen daarbij vooral de nadruk leggen op klantfunctionaliteit. Denk aan dynamische bezorging, waarbij de bezorgkosten dalen naarmate je meer bestelt, en bezorgabonnementen waarmee klanten een vast bedrag per maand betalen in plaats van per bestelling."
Nieuwsma kijkt met vertrouwen naar de toekomst. "Nu we niet meer meer dan de helft van de tijd bezig zijn met bug fixing en het repareren van incidenten, kunnen we onze investeringen stoppen in nieuwe functionaliteiten. De investeringen die we doen per sprint zijn op deze manier netto veel meer waard. "
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee