Content op social media verwijderd? Nieuwe Europese database toont waarom
De Europese Commissie heeft een database gepubliceerd met daarin de redenen van techbedrijven om content te verwijderen. In de database, die woensdag online is verschenen, staan al miljoenen 'Statements of Reasons'. Er staat echter niet bij om welk bericht zo'n beslissing precies draait.
De zogeheten DSA Transparency Database bevat alle beslissingen van techbedrijven om content te verwijderen. Denk aan Pinterest dat berichten verwijderd omdat ze pornografie of seksuele content bevatten, Snapchat dat scams en fraude de deur wijst, of TikTok dat beelden van geweld van zijn platform haalt.
Iedere individuele beslissing is aan te klikken en bevat nadere informatie. Er wordt bijvoorbeeld aangegeven om welk platform het gaat, op welke grond de content verwijderd is, welke feiten en omstandigheden meegenomen zijn in het nemen van de beslissing, wanneer de content gepost of geüpload werd en in welke landen deze zichtbaar was. Ook is aangegeven of het nemen van een beslissing tot verwijdering geautomatiseerd is gedaan.
Vooral voor onderzoekers
De database is gepubliceerd als onderdeel van de Digital Services Act (DSA), die vorige maand is ingegaan. Volgens deze Europese wetgeving moeten providers van hosting-diensten - zoals dus sociale media - gebruikers voorzien van duidelijke en specifieke informatie als ze content verwijderen of als ze de toegang ertoe beperken. Die informatie wordt dus verzameld in de transparantiedatabase.
De database geeft echter niet aan om welke berichten het precies gaat. Daarmee is de informatie waarschijnlijk minder interessant voor eindgebruikers, aangezien zij niet kunnen zoeken op hun eigen content die verwijderd is. Voor onderzoekers kan de database wel waarde hebben: zij kunnen het effect van de DSA meten en bijvoorbeeld inzien waarom de meeste berichten verwijderd worden.
Meer weten over de regels van de DSA? Advocaat Esmee Fonville zette in juli dit jaar al voor AG Connect op een rij aan welke regels de verschillende partijen precies moeten voldoen en wie onder de DSA valt.
Regels worden uitgebreid
De regels van de DSA gelden nu alleen nog voor zogeheten 'Very Large Online Platforms', die meer dan 45 miljoen maandelijkse actieve gebruikers hebben. Het gaat om in totaal negentien diensten, waaronder Facebook, Instagram, TikTok en X (voorheen Twitter).
Vanaf 17 februari 2024 worden de regels uitgebreid naar kleinere 'intermediary services'. Dat zijn diensten die zich bezighouden met door gebruikers gegenereerde content, zoals reviewwebsites, berichtendiensten, digitale marktplaatsen en internetserviceproviders.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee