FAA: 'Leave your own device at home'
Het gebruik van persoonlijke elektronica leidt echter tot te veel afleiding van de piloten, stelt de FAA, en veroorzaakt daardoor gevaarlijke situaties. De toezichthouder noemt voorbeelden van vliegtuigen die hun eindbestemming honderden mijlen voorbij vlogen omdat ze bezig waren met software op een computer. Verder zijn er gevallen bekend waarbij de piloten aan het sms-en waren tijdens het taxiën. Ook is minstens één helikoptercrash gerelateerd aan veelvuldig gebruik van berichtendiensten op een mobiele telefoon.
Alle fasen van de vlucht
De nieuwe regels zijn een uitbreiding van de 'steriele cockpit'-regel die sinds 1981 van kracht is. Die moet er voor zorgen dat de cockpit vrij is van alles wat mogelijk voor gevaarlijke afleiding kan zorgen. Tot nog toe werd er van uit gegaan dat het gebruik van persoonlijke apparatuur viel onder deze regel. Maar die regel is niet van kracht na het bereiken van een kruishoogte boven de 10.000 feet. De nieuwe regel verbiedt het gebruik van die apparatuur in alle fasen van de vlucht.
De piloten mogen wel bijvoorbeeld een tablet gebruiken in de cockpit, maar uitsluitend voor werkgerelateerde taken. Een aantal luchtvaartmaatschappijen hebben al de traditionele grote tas met vluchtgegevens vervangen door een tablet. Die ontwikkeling kan volgens de FAA gewoon doorgaan.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee