Thijs Doorenbosch' blik op 2014: Rocky road voor wearables
Niet in het minst omdat dan gelijk duidelijk was dat de de drager het monsterlijke bedrag van 1500 dollar had willen neertellen voor deze gadget.
Dit jaar kwam Google Glass beschikbaar voor een veel groter publiek. En de bril kwam als een boemerang terug op Google. Van kleinood van de trendsetter verwerd de bril tot een verwerpelijk symbool van de doorgedraaide hipster-nerd. In vele openbare gelegenheden werd de bril verbannen en heel wat columnisten en bloggers verklaarden de dragers tot 'glassholes' die geen respect hadden voor de privacy van hun omgeving.
Succes lonkt juist in zakelijke toepassing
Toch heeft de bril een nieuwe weg naar succes gevonden. Niet als consumentenproduct voor in de dagelijkse omgang, maar wel als serieus interessant hulpmiddel voor wie in zijn beroep, hobby of sport beiden handen nodig heeft en toch real-time geïnformeerd wil blijven. Chirurgen, monteurs, operators in de zware industrie, olympische sporters, een keur aan 'tweede generatie'-enthousiastelingen diende zich aan.
Maar Google Glass had nòg een effect. Opeens was het denken buiten de kaders van server, pc, tablet en smartphone geboren en werd zichtbaar hoe computers op allerlei plekken in, aan, om en in de buurt van het lichaam hun eigen rol kunnen vervullen.
Dit jaar werd de race om de eerste, de veelzijdigste en de mooiste smartwatch in alle hevigheid gevoerd. Als mooiste werd alom de 360 van Motorola geprezen: het ronde horloge dat, als je niet beter weet, gewoon een stijlvol horloge is. Alle ogen waren ook gericht op Apple die zich ook opmaakt voor het slaan van een slag in de wearable-markt. Zo vaak zette Apple de toon in consumentenelektronica met vernieuwingen in concept en vormgeving. Daarom viel de introductie van de Apple Watch wat tegen, hoewel de rechtgeaarde Apple-fan het vanzelfsprekend niet met deze conclusie eens is.
Maar 2014 was ook het jaar van de healthbands, de slimme polsbandjes voorzien van sensoren die allerhande informatie over de conditie van het lichaam realtime doorgeven aan de gekoppelde smartwatch of, verdergaand, aan een clouddienstverlening.
Beveiliging en privacy staan succes in de weg
Het zijn allemaal vingeroefeningen van het Internet of Things dat de maatschappij binnen enkele jaren voorziet van duizenden sensoren om ons heen die al dan niet op ons commando hun verzamelde data doorgeven aan wie zich ook in de mist van de cloud bevindt. Dat gaat nog een heel gevecht opleveren rond beveiliging en privacy, of liever een bewustwordingsproces. Want privacy zoals we dat kenden in het verleden, is in deze tijd echt niet meer mogelijk. Een strijd is bij voorbaat verloren.
Het bewustwordingsproces moet een nieuw vertrouwen opleveren in wat wel en niet gedaan kan worden met gegevens die beschikbaar zijn. En daar waar nodig nieuwe hekjes creëren; fysiek, virtueel of in de vorm van regelgeving. Want niemand vindt het leuk ongemerkt gefilmd te worden, maar om daar nou een concept als Google Glass helemaal voor terzijde te schuiven? Daar moeten we toch uit kunnen komen?
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee