Adobe aangeklaagd voor onduidelijke en dure opzegging van softwareabonnementen
De Amerikaanse toezichthouder FTC daagt softwarebedrijf Adobe voor de rechter om de onduidelijke en hoge annuleringskosten voor diensten van de onderneming, zoals Photoshop. Gebruikers die in het eerste jaar willen opzeggen zijn hier volgens de waakhond soms honderden euro's aan kwijt, terwijl dit bij vergelijkbare bedrijven niets kost.
"Adobe verplichtte klanten tot jaarabonnementen door kosten voor vroegtijdige beëindiging te verbergen en talloze hindernissen in te stellen bij het opzeggen", stelt Samuel Levine, directeur van de FTC-afdeling voor consumentenbescherming. Een abonnement op de creatieve diensten van Adobe kan jaarlijks ruim 700 dollar, omgerekend ruim 650 euro, kosten. Voor opzeggen was het volgens FTC nodig om verschillende webpagina's en klantenservicemedewerkers te raadplegen.
De toezichthouder heeft de prijsstructuren van de softwarereus twee jaar lang in de gaten gehouden. Adobe is in 2012 overgegaan op een abonnementsmodel voor betaling en gebruik van zijn applicaties voor creatief werk. Daaronder het marktdominante grafische pakket Photoshop, de bekende ontwerpapplicatie Illustrator, de veelgebruikte videobewerkingssoftware Premiere Pro en nog meer.
Adobe prijst voordelen
Adobe was voor persbureau Bloomberg niet direct bereikbaar voor commentaar. Op de eigen website heeft de leverancier van software en services voor creatief werk wel een reactie op de FTC-aanklacht geplaatst. Daarin stelt het dat abonnementsdiensten gemakkelijk zijn voor gebruikers én flexibel én kosteneffectief.
De voordelen voor eindgebruikers worden benoemd en Adobe stelt dat het een positieve gebruikerservaring voor klanten als prioriteit heeft. Het bedrijf wijdt echter geen woorden aan de kernkwestie van opzeggen, wat volgens de FTC moedwillig moeilijk wordt gemaakt én dan duur is.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee