Lenovo en Asus maken tussensprint op pc-markt
In het derde kwartaal van 2011 zijn volgens de tellingen van Gartner 91,8 miljoen pc’s verkocht. Dat waren er 3,2 procent meer dan in het derde kwartaal van 2010. Een tegenvaller: Gartner had eerder een groei van 5,1 procent voorspeld.
Lenovo boekte wel sterke progressie, deels als gevolg van de overname van Medion en de joint-venture met NEC in Japan. Maar ook op eigen kracht boekte het bedrijf groei, stelt Gartner, dankzij agressieve marketingcampagnes in de zakelijke en de consumentenmarkt. Daardoor passeerde het Dell in de ranglijst. Ook Asus groeide fors, vooral dankzij de Chinese markt.
Bedrijf | Afzet Q3 2011 | Aandeel Q3 2011 | Groei Q3 2010 Q3 2011 |
HP | 16.231.528 | 17,7 % | 5,3 % |
Lenovo | 12.352.194 | 13,5 % | 25,2 % |
Dell | 10.676.360 | 11,6 % | -1,4 % |
Acer | 9.686.853 | 10,6 % | -23,2 % |
Asus | 5.693.146 | 6,2 % | 18,5 % |
Andere | 37.146.785 | 40,5 % | 4,9 % |
Totaal | 91.786.865 | 100,0 % | 3,2 % |
De pc-leveranciers moeten het nu vooral hebben van de opkomende economieën. In Latijns-Amerika groeide de afzet met 19,6 procent, en in de Aziatische landen rond de Stille Oceaan met 6 procent. In de VS stagneerde de groei bijna, met een toename van 1,1 procent. In West-Europa was zelfs sprake van krimp met 2,9 procent.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee