Overslaan en naar de inhoud gaan

Werknemers en managers botsen tijdens AI-opmars over noodzaak menselijk contact

Werknemers en managers denken in een tijd waarin AI steeds meer gemeengoed wordt, anders over de noodzaak van menselijke verbinding. Waar 82 procent van de werknemers in deze ‘AI-tijd’ een groeiende behoefte aan echt contact signaleert, deelt slechts 65 procent van de managers die mening.

manager
CC0/Pixabay License

Deze en meer inzichten komen naar voren uit een onderzoek van Workday, een enterpriseplatform voor het beheren van kapitaal en werknemers. Voor de enquête zijn 2500 werknemers van bedrijven uit allerlei landen ondervraagd. Workday stelt dat de kloof in contactbehoefte tussen werknemers en managers duidelijk maakt dat managers kansen kunnen pakken in het opbouwen een teamgevoel. Dat teamgevoel kan alleen maar belangrijker worden als werknemers hun banen zien veranderen door de implementatie van AI, stelt het softwareplatform. Zo verwacht liefst 90 procent van de werknemers dat AI de transparantie en mate van verantwoording van de organisatie kan verbeteren – hoe wordt niet direct duidelijk.

Advies voor managers

Werknemers merken dat organisaties AI vooral inzetten voor data-analyse (51 procent), fraudedetectie en digitale beveiligingsmonitoring (43 procent) en HR en werving (39 procent). Allemaal technische werkzaamheden, merkt Jennie Rogerson, global head of people bij online creatieplatform Canva, op. “In 2025 zal AI een belangrijke rol spelen bij het ontsluiten van efficiëntie in de manier waarop teams werken, maar het zal de essentiële menselijke elementen, zoals empathie, communicatie en het opbouwen van relaties, niet vervangen.” Managers kunnen daar hun voordeel mee doen nu er steeds meer AI op de werkvloer gebruikt wordt, luidt het advies van Workday.

De kloof tussen werknemers en managers rond de behoefte aan menselijk contact is één van de recente onderzoeken rondom de impact van AI. Zo bleek onlangs ook dat de helft van de bedrijven in de Benelux voorzichtiger is met nieuwe technologie vanwege verwachte problemen rondom AI. En houden nog maar relatief weinig bedrijven zich bezig met de milieu-impact van GenAI, wat problemen kan geven bij het behalen van hun ESG-doelen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in