Sprookjesverhalen
Nergens wordt zoveel over leiderschap geroepen als op LinkedIn. Als je afgaat op de posts die je daar te zien krijgt, ga je denken dat de leider een onconventioneel figuur is, die tegen alle waarschuwingen in een eigen lijn trekt en uiteindelijk enorm succes boekt.
De eeuwige Steve Jobs, die bijna de status van een heilige heeft. En Sifan Hassan hoeft maar aan de andere kant van een verkeersheuvel langs te rennen, of ze wordt tot visionair leider uitgeroepen. Ook wordt altijd de tegenstelling leider – manager opgeroepen. De manager is een pietluttige knopenteller, de leider ‘gaat voor de troepen uit’.
Het zijn sprookjesverhalen. Het succes van grote leiders berust niet alleen op een tegendraadse visie, een wat eigenwijs karakter en misschien een vleugje narcisme. Het komt vooral neer op hard werken. Zeker in de digitale wereld, waar de dynamiek enorm is, gaat leiderschap ook over teambuilding, richting geven, conflicten beslechten, ruis wegnemen, de gang erin houden en ga zo maar door. Hoor ik daar het woord ‘manager’?
Mijn stelling is dat een beetje leider het niet alleen kan. Leiderschap heeft zoveel facetten dat één persoon die niet kan invullen. Als CIO, CDO of CISO ben je leider samen met je board, je MT en misschien zelfs je partners uit de markt. Lijkt me goed om op te houden met het verheerlijken van ‘grote leiders’ en het gesprek aan te gaan over wat leiderschap in de digitale wereld nu echt inhoudt.
Toevallig kan dit prima op het komende C-level event van AG Connect, Leadership in Digital. Ben je een leider in de digitale wereld of plan je dat te worden? Kijk dan op www.leadershipindigital.nl.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonneeNee leiders vind je nauwelijks in het bedrijfsleven. Ook daarbuiten niet. En zeker niet in de wereld van nu. Alexander de Grote of een Darius waren leiders in een wereld die overzichtelijk was, een wereld waar je niet meteen werd afgerekend op je feilen.
In de snel veranderende, wereld van nu met zijn overload aan vaak tegenstrijdige informatie en grote ideologische en culturele verschillen, moet iedere leider vertrouwen op de kunde van een ander en voor een deel op de tast beslissingen nemen en hopen dat die goed uitpakken. Anders dan kennis of kunde is daarbij de factor geluk van belang. Wat helpt is diepgaande (historische) kennis van de wereld, en kennis van (bedrijfs-)culturen en wijze van communiceren. De wereld is immers nog altijd even divers maar we hebben wel steeds meer met elkaar te maken. Zoals globale managers het beste uit een internationaal team halen, zo maken globale leiders de meeste kans op succes, waarbij de kennis en input van collega's onontbeerlijk is.