Overslaan en naar de inhoud gaan

Kroes: ‘Meer focus op technisch-wetenschappelijk onderzoek nodig’

In de afgelopen tien jaar werden bij YES!Delft honderden technieken gepatenteerd en meer dan 150 startups versneld met unieke programma's zoals het YES!Delft LaunchLab. De bekendste bedrijven - Ampelmann, Senz, Eternal Sun en Nerdalize - zijn actief in meer dan 80 landen en gezamenlijk goed voor meer dan 1000 arbeidsplaatsen. "We zien een stabiele omzetgroei bij onze startups", zegt Pieter Guldemond, directeur van YES!Delft.
Business
Shutterstock
Shutterstock

"Jaarlijks verdubbelt die omzet vrijwel, tot een gezamenlijke 100 miljoen euro in 2015."

Aansporing om verder te gaan

Guldemond is blij met de resultaten, maar ziet het ook als een aansporing om verder te gaan, want de wereldwijde concurrentie zal alleen maar toenemen. Yes!Delft krijgt in 2016 een tweede gebouw. Hierdoor heeft het volgens minister-president Rutte ‘de hoogste concentratie van schaalbare startups met impact per vierkante kilometer in Europa’. Rutte: “Toen ik tien jaar geleden als staatssecretaris van Onderwijs het eerste gebouw van YES!Delft opende, kende nog bijna niemand het begrip startup. Nederland is de afgelopen tien jaar uitgegroeid tot een van de meest ondernemende landen ter wereld. En YES!Delft is een van de ‘motoren van innovatie’.”

Manifest van Delft

Startup-ambassadeur Neelie Kroes kreeg gisterenavond het 'Manifest van Delft' overhandigd. Hierin hebben verschillende ondernemers die deel uitmaken van YES!Delft en 15 industry leaders een aantal basisprincipes voor betere samenwerking vastgelegd. “Grote bedrijven kunnen onneembare vestigingen zijn voor startups. En dat terwijl samenwerking tussen beiden cruciaal is voor innovatie”, weet Guldemond. Het gaat om vijf principes:

  1. Benoem een 'start-up champion' met helder mandaat (een vast aanspreekpunt en ingang voor startups)
  2. Omarm en kapitaliseer de verschillen tussen start-ups en grote bedrijven (kortere betalingstermijnen en flexibelere afspraken versus dikke contracten)
  3. Zie een start-up als meer dan een acquisitietarget (het is een bedrijf dat op zoek is naar klanten, pilotprojecten en advies)
  4. Groot denken, maar klein beginnen
  5. Leg in heldere taal uit waarom juist jij een bijzondere innovatie hebt. Dit noemt Jeroen van der Veer, voormalig CEO van Shell, ook wel de 'gazellen' onder de startups. “Wij staan open voor bedrijven die er bovenuit steken en ons helder kunnen maken wat er te winnen valt. Daar willen we ons aan committeren.”
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in