Lenovo miste half miljard aan serveromzet door verkeerde verkopers
Lenovo zelf spreekt van “over-integratie”. Tegenover nieuwssite The Register laat Rod Lappin, senior VP global sales and markering bij Lenovo, weten dat het bedrijf het salesteam dat zich altijd had gericht op de verkoop van pc’s ook de servers had laten verkopen. Reden hiervoor was dat dit een omvangrijk team van verkopers was en goede resultaten had behaald in de pc-verkoop. Integratie van de verkoop van servers en pc’s in dit team, leek Lenovo daarom wel een goed idee. Dat bleek niet zo te zijn. De pc-verkopers hadden niet de juiste kennis en contacten voor de verkoop van servers. Daardoor konden ze niet de juiste gesprekken met de juiste mensen voeren.
In het derde kwartaal van 2014, het laatste kwartaal voor de verkoop aan Lenovo, behaalde IBM nog een omzet van 2,33 miljard dollar in zowel x86- als andere soorten servers. In het eerste kwartaal van dit jaar verkocht IBM nog voor ruim 831 miljoen dollar aan servers, zonder de x86-modellen. Lenovo moest het toen nog doen met maar 731,5 miljoen dollar. Dat is 750 miljoen dollar minder. Als daar effecten als de krimp van de server markt van worden afgetrokken, blijft nog altijd ruim een half miljard omzetverlies staan.
Inmiddels lijkt Lenovo van zijn fouten te hebben geleerd. Voor de nieuwe ThinkSystem-servers zijn gespecialiseerde sales- en supportteams opgezet die zich geheel richten op de verkoop aan datacenters.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee