Trump oorzaak vliegramp
Op tien kilometer boven de oceaan wordt het verschil tussen hemel en aarde klein. Dus of je horizontaal vliegt, wordt lastig te bepalen. Daar heb je ondersteuning bij nodig, zodat je blijft vliegen en je draagvermogen behouden blijft.
De data recordings van vlucht JT610 suggereren dat de piloten het systeem meer dan 24 keer gecorrigeerd hebben voordat het neerstortte in zee. De oorzaak zou liggen in een niet-functionerende Angle-of-Attack-sensor; zo'n ding is bedoeld om te kijken of je je draagvermogen per ongeluk verliest en dus neerstort. De pers in Azië bericht dat elke 737 twee van die sensoren heeft, en dat is gek, want dan kun je niet met meerderheid van stemmen besluiten hoe je draagvermogen is. Maar het wordt nog gekker. Men bericht dat het anti-stall-systeem zich op een van de twee sensoren baseert, in tegenstelling tot een triple-sensor voting systeem van concurrent Airbus.
Boeing werkte al aan een software 'fix' van deze ontwerpfout en de pers beweert (waarschijnlijk terecht) dat de software nooit ontworpen is voor meer dan een sensor. De reden voor het huidige (slechte) ontwerp zou zijn dat naast de ene sensor, getrainde mensen en het uitzetten van systemen de risico's verder reduceren.
Maar ja, een software-upgrade kun je niet zomaar uitvoeren. Daar is toestemming van de FAA voor nodig. Boeing beweert dat die voor de tweede vliegramp af had kunnen zijn, ware het niet dat Trumps muur een government shutdown heeft veroorzaakt. Daardoor kon de FAA er niet tijdig naar kijken, en dus kon de software niet vervangen worden. En nu is het te laat. Ja ja.
MCAS, oftewel het Maneuvering Characteristics Augmentation System, is een nieuwigheidje dat de neus van een 737 MAX automatisch omlaag brengt als het vliegtuig te traag gaat of te stijl waardoor het kan stilvallen en dus neerstorten. Als een sensor dus stuk is en onbetrouwbare data afgeeft, kan dat systeem de neus omlaag brengen terwijl de hoek juist wel goed is, met neerstorten tot gevolg. Dit systeem probeerde men dus tientallen keren te corrigeren voordat het neerstortte.
Software moet goed kunnen omgaan met kapotte sensoren, en een meerderheid van stemmen is daar onderdeel van. Het is zowel onbegrijpelijk dat Boeing dit zo heeft ontworpen, als ook een FAA die dit heeft goedgekeurd. Een Boeing is toch een Stint on Steroids.
Magazine AG Connect
Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (aprilnummer, 2019). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee