Overslaan en naar de inhoud gaan

HP koppelt CRM aan sociale media

De nieuwe vorm van CRM wordt aangeboden onder de naam HP Social Enterprise Services. Vanuit die omgeving kan direct contact worden gelegd met sociale netwerken zoals Facebook en Twitter, iets wat met de oude systemen vrijwel niet te doen was.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Ingesleten beperkingen

De oude systemen voor Customer Relationship Management waren geschikt voor directe informatie die een klant produceerde, bijvoorbeeld door het sturen van een e-mail of het bellen naar een callcenter. Indirecte gegevens, zoals een geuite klacht op twitter of een bespreking op Facebook konden niet makkelijk in het CRM-systeem worden opgenomen. De vorm van het systeem was bovendien dermate star, dat er niet even snel een aanpassing kon worden gedaan.

De applicatie geheel herschrijven was volgens HP de beste weg om de sociale media in beeld te brengen. Diverse marktonderzoekers zoals Gartner wijzen steeds op het groeiende belang van sociale netwerken. Dat zijn plaatsen waar mensen zich vrij kunnen uiten over merken en waar ze ook een willig oor vinden. Een mening over een product van een gebruiker van Facebook wordt bovendien veel eerder voor waar aangenomen dan een mooie folder van de leverancier.

Slimme techniek

HP heeft zijn nieuwe CRM-toepassing volgestopt met slimme analysefuncties. Deze zijn deels in eigen huis (HP Labs) ontwikkeld, en deels afkomstig van overgenomen bedrijven. In die laatste groep bevinden zich Vertica en Autonomy, die zich hebben gespecialiseerd in het analyseren van zowel gestructureerde gegevens als de ongestructureerde data waarop in sociale netwerken het accent ligt.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in