Overslaan en naar de inhoud gaan

Kodak biedt zijn 'roots' te koop aan

Bestuursvoorzitter en CEO Antonio Perez kondigde de verkoop donderdag aan als onderdeel van een grote reorganisatie. Deze verkoop moet Kodak in combinatie met verdere bezuinigingen laten herrijzen uit de ‘Chapter 11’-situatie waarin het nu verkeert. Het bedrijf vroeg eerder uitstel van betaling aan op grond van de Amerikaanse faillissementswet.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Twee bedrijfsonderdelen staan te koop

In de verkoop gaan de bedrijfsonderdelen voor Personalized Imaging (waartoe de camerafilms behoren) en Document Imaging. Het bedrijf wil vaart maken met de verkoop en mikt op afronding in de 1e helft van 2013. Perez weigerde te speculeren over de mogelijke opbrengst, meldt The Wall Street Journal.

  • Onder Personalized Imaging – jaaromzet 1,3 miljard dollar – valt onder meer de afdeling Retail Systems Solutions, dat volgens Kodak de grootste leverancier is van mini-afdrukcentrales. Wereldwijd staan zo’n 115.000 van deze fotokiosken in winkels opgesteld. Een andere afdeling, Paper & Output Systems, levert traditioneel fotopapier en analoge filmpjes en een derde tak richt zich op ‘souvenirfoto’s’ in pretparken en dergelijke.
  • Document Imaging, het andere te verkopen kroonjuweel, levert een uitgebreid assortiment scanners, scansoftware en diensten aan grote bedrijven. Deze tak heeft een jaaromzet van 466 miljoen dollar.

Resterende kernactiviteiten zouden groot groeipotentieel hebben

Kodak wil zich voortaan concentreren op wat het ‘commerciële activiteiten, verpakkingen en functioneel afdrukken’ noemt en verder op dienstverlening aan grote ondernemingen. Volgens Perez hebben deze kernactiviteiten op lange termijn wereldwijd een ‘substantieel groeipotentieel’.

Daarnaast gaat Kodak door met de levering van inkjetprinters aan consumenten, beeldverwerking voor de vermaaksindustrie, commerciële films en ‘specialistische chemicaliën’. Op deze gebieden denkt het bedrijf zijn expertise, vaardigheden en hechte klantrelaties te kunnen uitbuiten.

Kodak is groot geworden met films in geel doosje

De verkoop van analoge films heeft Kodak in de periode 1930-2004 groot gemaakt. De Kodachrome- en Kodacolor-filmpjes in het ‘gele doosje’ waren in alle uithoeken van de wereld te koop. Hoewel Kodak zelf uitvinder is van de digitale fotocamera, heeft het bedrijf niet snel genoeg de transformatie naar digitale media kunnen maken.

Veiling patenten nog niet gelukt

Kodaks probeert sinds enkele weken tevergeefs zijn uitgebreide portefeuille van 1100 patenten voor digitale beeldverwerking te veilen. Het bedrijf zegt nu met ‘partijen’ te blijven onderhandelen, maar nog geen definitief besluit te hebben genomen. Het zou kunnen dat Kodak besluit de patenten te houden om er schuldeisers mee af te kopen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in