EU lanceert voorloper Galileo
Dankzij EGNOS kunnen de signalen van bestaande (Amerikaanse) satellieten van het Global Positioning System (GPS) voor niet-militaire doeleinden een stuk nauwkeuriger en betrouwbaarder worden. De nauwkeurigheid van de civiele versie van GPS neemt bij gebruik van EGNOS toe van 10 meter tot circa 2 meter. De dekking strekt zich uit tot het grootste deel van Europa, maar het systeem is voorbereid voor uitbreiding tot andere regio’s, waaronder buurlanden van de EU en Noord-Afrika. Voorwaarde is wel dat die gebieden binnen de reikwijdte van de drie satellieten liggen.
Het systeem zal in de eerste plaats worden gebruikt voor toepassingen in de transportsector waar de veiligheid bovenaan staat. De EU noemt in dit verband onder meer de luchtvaart en de scheepvaart. Maar ook applicaties in andere sectoren zijn denkbaar, zoals in de landbouw (voor het zeer nauwkeurig uitrijden van mest), in het wegvervoer, voor tolheffingssystemen, verzekeringen waarbij per gebruik wordt betaald en dergelijke.
EGNOS heeft een langere voorgeschiedenis dan Galileo, dat nog in opbouw is. Het systeem is oorspronkelijk ontwikkeld in een samenwerking tussen de Europese Commissie, het Europese ruimtevaartbureau ESA en de organisatie voor luchtverkeersleiding Eurocontrol. De afgelopen 12 jaar is al meer dan 600 miljoen euro in EGNOS gestoken. In april van dit jaar is de Europese Commissie eigenaar geworden van het systeem, als opstapje naar Galileo.
Medio 2010 wordt de dienstverlening van EGNOS uitgebreid met de zogeheten Safety-of-life service. Deze zal de gebruiker binnen 6 seconden waarschuwen als het systeem niet goed werkt. Verder is een commerciële, betaalde dienst in voorbereiding die ook in 2010 beschikbaar moet komen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee