Lenovo pakt koppositie in krimpende pc-markt
Volgens Gartner ligt de oorzaak van die stagnatie in de terughoudendheid van de consument. Het effect van het nieuwe schooljaar, dat vaak een impuls geeft aan de verkoop, was dit jaar veel zwakker dan in het verleden. Maar een rol spelt ook dat Windows 8 zijn schaduw vooruit werpt, stelt Gartner: de detailhandel is nu vooral bezig de voorraden Windows 7-pc's af te bouwen.
HP verliest marktleiderschap
Van de vijf grootste pc-leveranciers wisten alleen Lenovo en Asus de verkoop te vergroten, met 9,8 respectievelijk 11,8 procent vergeleken bij het derde kwartaal van 2011. Doordat HP de verkopen met maar liefst 16,4 procent zag inzakken, pakte Lenovo voor het eerst in zijn geschiedenis de marktleiderspositie op de pc-markt. Het verschil met HP is wel klein: 0,2 procentpunt, ofwel een dikke 200.000 pc's. Ook Dell, Acer en de verzamelcategorie 'overige leveranciers' zagen de verkopen inzakken, alle met meer dan 10 procent.
Opmerkelijk is ook dat Apple zich niet aan de malaise op de pc-markt wist te onttrekken, blijkt uit een uitsplitsing van de cijfers voor de verschillende regio's. In Amerika is Apple namelijk een van de vijf grootst leveranciers waarvoor Gartner de verkoopcijfers apart vermeldt. Vergeleken bij vorig jaar verkocht Apple in de VS in het derde kwartaal zo'n 135.000 pc's - ofwel 6 procent - minder. De zwakke vraag in de consumentenmarkt is daar debet aan, stelt Gartner.
In de VS was Lenovo de enige uit de top 5 die zijn verkopen wist op te voeren. Maar het blijft daar op de vierde plaats steken, achter HP, Dell en Apple.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee