Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Je hoeft niet voor iemand te werken om door diegene geleid te worden’

Ben Wishart, CTO van Ahold Delhaize, begon zijn IT-loopbaan bijna 25 jaar geleden bij Tesco. Hij zag technologie, de markt en technologisch leiderschap in de loop der jaren grondig veranderen en sterk evolueren. Een gesprek over leiderschap, over conflicten, te laat escaleren en de komst van de Chief Product Officer.

Ben Wishart
Ahold Delhaize

In de breedste betekenis is leiderschap volgens Wishart: mensen helpen hun beste zelf te zijn. Dat begint bij hemzelf. “Want als ik niet het beste uit mijzelf haal, ben ik ook van weinig nut voor anderen. In de context van een bedrijf zijn daar allerlei vangrails voor: dit is je baan, in dit bedrijf, en dit is het doel van het bedrijf. Het is mooi wanneer dat overlapt met iemands persoonlijke doelen en ambities, maar dat is niet altijd zo.”

De veronderstelling dat de leider alwetend is, noemt hij een vreselijke fout. Een fout die hijzelf in het begin van zijn loopbaan ook maakte. “Ik dacht dat mijn bazen op alle vragen antwoorden hadden, en dat ik daarvan kon leren. Maar de harde realiteit van de moderne benadering van leiderschap en management is dat leiders van bijvoorbeeld bepaalde technische onderwerpen nooit meer zullen weten dan engineers. De rol van de leider is ervoor zorgen dat die engineer zijn of haar beste zelf is, zodat het bedrijf daardoor verder kan komen.”

Eerst vragen stellen

Het getuigt van beter leiderschap als een leider eerst vragen stelt, ook als deze het antwoord op de vraag al weet of denkt te weten, zegt Wishart. “Om vervolgens uit te vinden wat de leider niet begrijpt aan de respons die wordt ontvangen, en dat in samenspraak te onderzoeken. Dan zegt de leider vervolgens: ‘Ik heb heel goed naar jou als individu geluisterd’, of: ‘Ik heb heel goed naar iedereen in deze collectieve discussie geluisterd, en dit is wat we gaan doen. Dank u wel’. Dan heb je draagvlak. En soms hoef je niet eens een beslissing te nemen. Als je de vraag stelt: ‘Wat denk jij wat we moeten doen?’ En je krijgt een prima antwoord, dan is het toch klaar?”

Event: Leadership in Digital, 15 oktober

Digitale tijden vereisen digitale leiders en die kunnen vanuit verschillende uitgangsposities komen. CIO’s, CTO’s en andere C-level leiders in de digitale wereld krijgen stevige eisen, grote druk en flinke verantwoordelijkheden. Wat zij nodig hebben om succesvol te zijn, wordt belicht op het event Leadership in Digital, op 15 oktober in Capital C (Amsterdam). Leiderschap heeft vele kanten, waar verschillend gedrag bij hoort. Kom je ontwikkelen, ontpoppen en verstevigen als digitaal leider: meld je aan.

Leiderschap is ook niet exclusief toebedeeld aan de persoon in de top van de hiërarchie. “Ooit gaf ik leiding aan de technologische functie binnen een aanzienlijk kleiner bedrijf dan Ahold Delhaize, waar ook een helpdeskteam onderdeel van was. Daar werkte een vrouw die 20 jaar jonger was dan ik. Ze zei tegen mij: ‘Wacht eens even, we kunnen elkaar leiden. Je hoeft niet voor iemand te werken om door die persoon geleid te worden.’ Dat vond ik een prachtig statement.”

Meer diverse vaardigheden in teams

“Technologische leiders hebben te maken met een veel grotere diversiteit aan vaardigheden en competenties in de teams waar ze leiding aan geven vergeleken met vroeger. Toen ik in de hotelindustrie werkte, nodigde ik de regionale manager hoteloperatie uit in het 25-koppige technology leadership team. Na afloop van het overleg gingen we naar de pub en noemde hij het ongelooflijk hoe verschillend al die mensen in mijn team waren. Hij zei: ‘Als ik naar mijn team kijk, zie ik wel wat verschillen. Maar het zijn mensen met vergelijkbare rollen, met vergelijkbare motivatie. Die verschillen moeten jouw werk wel heel uitdagend maken.’ Dat klopt, natuurlijk, maar het maakt mijn werk ook spannender.”

Dit is een kortere uitvoering van het interview met CTO Ben Wishart, als voorproefje van het volledige verhaal dat op papier verschijnt in de aankomende septembereditie van AG Connect.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in